Fyra, AnsaldoBreda, hogesnelheidstrein

Mansveld gaat onderzoek doen naar HSL-concessie

Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat de HSL-concessie nader onderzoeken en kijken wat de juridische en technische mogelijkheden zijn. Ook gaat ze met andere vervoerders zoals Arriva en Veolia praten om hen te betrekken bij de toekomstplannen van de hogesnelheidstrein Fyra. Dat zei de bewindsvrouw donderdag in de Tweede Kamer.

Mansveld zegt dat er vier opties op tafel liggen voor de toekomst van hogesnelheidstrein Fyra, de falende hogesnelheidstrein. Daarin wordt gekeken wat juridisch en technisch mogelijk is en wat de kosten zijn van zo’n oplossing. Alle opties liggen volgens de staatssecretaris op tafel. “Ook ik ben niet met de Fyra getrouwd”, zegt ze.

Openbreken concessie

Het CDA en D66 gaven voor het Kamerdebat al aan dat ze willen dat er een onderzoek komt naar de consequenties en kosten zijn van het openbreken van de concessie die aan HSA is verleend. 

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “De reiziger wordt al jaren en vette worst voorgehouden er komt een snelle verbinding van Amsterdam naar Brussel. De HSA levert maar niet.”

“We willen dat er onafhankelijk wordt onderzocht wat kunnen we doen om te stoppen met deze concessie. We willen het heft in handen nemen en dat we zelf beslagen ten ijs komen als er opnieuw een moeilijk besluit moet worden genomen”, legt hij uit.

Andere partij

De hogesnelheidslijn moet worden benut ten behoeve van de reiziger, stelt de Rouwe. “Het is mogelijk dat de Fyra nooit gaat rijden en een molensteen om de nek van de reiziger en de belastingbetaler gaat worden.”

“Ik vind dat je dan ook moet kijken of we aan een andere partij de concessie kan gunnen, die ongetwijfeld tijd nodig heeft wat aan voorbereiding nodig hebben, maar die wel met bewezen treinen gaan rijden zoals de TGV”, zegt de CDA’er. Daarbij kan het Kamerlid zich ook voorstellen dat de Deutsche Bahn of de Franse spoorwegen dit gaan doen.

Beschikbaarheid

Mansveld gaat kijken wat de mogelijkheden zijn als blijkt dat er helemaal geen Fyra’s kunnen rijden, wat er kan als er 9 of 16 Fyra’s gaan rijden en wat de gevolgen zijn als er 19 van deze treinen beschikbaar komen.

Op dit moment rijden er twee treinen per dag in plaats van de uitgevallen Fyra. Half maart worden dat er acht. De Tweede Kamer vindt echter dat er 16 treinen per dag moeten rijden. 

Mansveld zegt dat er voor 1 juli meer duidelijkheid is over de toekomst van de Fyra.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Mansveld gaat onderzoek doen naar HSL-concessie”

Sander Rom|28.02.13|21:04

Waarom moet Mansveld alleen met Arriva en Veolia praten. Ze kan toch ook praten met SNCF of met Eurostar gaan praten. Ik had ook gelezen dat ze HSL zuid niet opnieuw wilt aanbesteden en toch met andere vervoerders praten. Zoals Arriva en Veolia dat klopt toch niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mansveld gaat onderzoek doen naar HSL-concessie | OVPro.nl
Fyra, AnsaldoBreda, hogesnelheidstrein

Mansveld gaat onderzoek doen naar HSL-concessie

Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat de HSL-concessie nader onderzoeken en kijken wat de juridische en technische mogelijkheden zijn. Ook gaat ze met andere vervoerders zoals Arriva en Veolia praten om hen te betrekken bij de toekomstplannen van de hogesnelheidstrein Fyra. Dat zei de bewindsvrouw donderdag in de Tweede Kamer.

Mansveld zegt dat er vier opties op tafel liggen voor de toekomst van hogesnelheidstrein Fyra, de falende hogesnelheidstrein. Daarin wordt gekeken wat juridisch en technisch mogelijk is en wat de kosten zijn van zo’n oplossing. Alle opties liggen volgens de staatssecretaris op tafel. “Ook ik ben niet met de Fyra getrouwd”, zegt ze.

Openbreken concessie

Het CDA en D66 gaven voor het Kamerdebat al aan dat ze willen dat er een onderzoek komt naar de consequenties en kosten zijn van het openbreken van de concessie die aan HSA is verleend. 

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “De reiziger wordt al jaren en vette worst voorgehouden er komt een snelle verbinding van Amsterdam naar Brussel. De HSA levert maar niet.”

“We willen dat er onafhankelijk wordt onderzocht wat kunnen we doen om te stoppen met deze concessie. We willen het heft in handen nemen en dat we zelf beslagen ten ijs komen als er opnieuw een moeilijk besluit moet worden genomen”, legt hij uit.

Andere partij

De hogesnelheidslijn moet worden benut ten behoeve van de reiziger, stelt de Rouwe. “Het is mogelijk dat de Fyra nooit gaat rijden en een molensteen om de nek van de reiziger en de belastingbetaler gaat worden.”

“Ik vind dat je dan ook moet kijken of we aan een andere partij de concessie kan gunnen, die ongetwijfeld tijd nodig heeft wat aan voorbereiding nodig hebben, maar die wel met bewezen treinen gaan rijden zoals de TGV”, zegt de CDA’er. Daarbij kan het Kamerlid zich ook voorstellen dat de Deutsche Bahn of de Franse spoorwegen dit gaan doen.

Beschikbaarheid

Mansveld gaat kijken wat de mogelijkheden zijn als blijkt dat er helemaal geen Fyra’s kunnen rijden, wat er kan als er 9 of 16 Fyra’s gaan rijden en wat de gevolgen zijn als er 19 van deze treinen beschikbaar komen.

Op dit moment rijden er twee treinen per dag in plaats van de uitgevallen Fyra. Half maart worden dat er acht. De Tweede Kamer vindt echter dat er 16 treinen per dag moeten rijden. 

Mansveld zegt dat er voor 1 juli meer duidelijkheid is over de toekomst van de Fyra.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Mansveld gaat onderzoek doen naar HSL-concessie”

Sander Rom|28.02.13|21:04

Waarom moet Mansveld alleen met Arriva en Veolia praten. Ze kan toch ook praten met SNCF of met Eurostar gaan praten. Ik had ook gelezen dat ze HSL zuid niet opnieuw wilt aanbesteden en toch met andere vervoerders praten. Zoals Arriva en Veolia dat klopt toch niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.