ProRail meet reizigersstromen via mobieltje

Reizgers,station, Groningen

Spoorbeheerder ProRail gaat de reizigerstromen op station Groningen acht weken lang meten via de mobiele telefoons van reizigers. Met deze gegevens worden de voorkeuren voor looproutes van reizigers zichtbaar. Het wordt gebruikt bij de plannen om het station te verbeteren. Dit moet er voor zorgen dat extra treinverbindingen een veilige en comfortabele overstap krijgen.

Mobiele telefoons en bijvoorbeeld tablets die contact maken met internet via wifi en bluetooth zenden constant automatisch een uniek nummer uit. Speciale kastjes op het station pikken die nummers op, anonimiseren ze en slaan ze dan op.

Zo kan er worden geanalyseerd zien waar een reiziger vandaan komt, waar deze heen gaat op het station en om hoeveel reizigers het gaat. Daarnaast wordt met infraroodmeters op drukke plekken het aantal passanten geteld. In totaal worden er 22 van deze kastjes opgehangen.

Analyse

De informatie wordt geanalyseerd en tot modellen verwerkt. Het zorgt niet alleen voor een haalbare en dus comfortabele overstap. Het voorkomt ook dat straks te veel reizigers op een perron zouden komen te staan. De kastjes worden komende week opgehangen, waarna de meting start.

Het is voor het eerst dat ProRail op zo grote schaal op een treinstation gebruik maakt van deze techniek. ProRail wordt daarbij geholpen door het bedrijf NPC, onderdeel van RoyalHaskoningDHV.

Techniek

Er zijn al ervaringen opgedaan met deze meettechniek op station Utrecht en station Amsterdam en op luchthavens in binnen- en buitenland. Over de verbeteringen voor het station wordt na de zomer besloten door de provincie Groningen, gemeente Groningen, ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en ProRail.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.