Den Haag besteedt Lage LandenLijn aan

Den Haag HS

Via een openbare aanbesteding zoekt de gemeente Den Haag naar een vervoerder die vanaf 15 december een intercity kan laten rijden tussen Den Haag en Brussel. De aanbestedende partij is The Hague Trains Holding (THTH), die de gemeente heeft opgericht om te voorzien in een oplossing als alternatief voor de falende Fyra-verbinding.

Eerder was al bekend geworden dat Den Haag bezig was met een eigen rechtstreekse spoorlijn tussen die twee steden onder de naam Lage LandenLijn. Het gaat om een verbinding van Den Haag, via Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Brussel, via Antwerpen, Mechelen en Brussels Aiport.

Op 9 december 2012 verdween de oude Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel. De Fyra die daarvoor in de plaats kwam kampte met veel problemen en kwam eveneens te vervallen. De intercity die toen ter compensatie is opgezet tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel, vond de gemeente Den Haag geen volwaardig alternatief. Vandaar dat de gemeente besloot een eigen lijn op te zetten.

Exploitatierisico

Verschillende vervoerders hebben, waaronder Veolia, lieten toen al weten belangstelling hebben om de lijn te exploiteren. THTH heeft de exploitatie nu aanbesteed. De bedoeling is dat THTH in Nederland en Belgiƫ capaciteit op het spoor krijgt en die capaciteit vervolgens doorgeeft aan de inschrijver die de aanbesteding wint. In de opdracht maakt THTH duidelijk dat het exploitatierisico voor de vervoerder is en dat er een zo laag mogelijke vergoeding wordt geboden.

De termijn voor inschrijving sluit op 19 april. De opdracht loopt tot 15 december 2017.

Lees ook: Veolia en Den Haag willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.