Arriva-trein, Vechtdallijn

Arriva rijdt vanaf 2016 tussen Almelo en Hardenberg

Treinvervoerder Arriva zal naar verwachting vanaf 2016 ook van Almelo naar Hardenberg gaan rijden. De gemeente Hardenberg wil dat de treinverbinding tussen Almelo en Mariënberg wordt doorgetrokken naar Hardenberg. Gedeputeerde Staten pleiten ervoor bij Provinciale Staten om hun goedkeuring te geven voor het doortrekken van de treindienst.

Arriva gaat vanaf december 2013 het treinvervoer tussen Almelo en Mariënberg verzorgen. Als de plannen doorgaan, rijdt de vervoerder vanaf 2016 ook door naar Hardenberg.

De gemeente Hardenberg is verheugd over het voorstel van Gedeputeerde Staten van Overijssel. Wethouder Jannes Janssen: “Dankzij de uitvoering van deze plannen wordt de bereikbaarheid van Hardenberg per spoor flink vergroot met een snelle en adequate treinverbinding richting Twente, Drenthe en Zwolle.”

Bereikbaarheid

Zowel de provincie Overijssel als de gemeente Hardenberg vinden het belangrijk dat de bereikbaarheid van de regio Noordoost-Overijssel wordt verbeterd. In de afgelopen jaren is onderzoek gedaan naar de verbetering van de treinverbinding tussen Almelo, Mariënberg en Hardenberg.

Uit het onderzoek blijkt dat het aankomstperron op station Almelo aangepast kan worden, waardoor reizigers minder ver hoeven te lopen en makkelijker kunnen overstappen op andere treinverbindingen. Op het baanvak Almelo-Mariënberg zijn aanpassingen mogelijk zodat treinen sneller en vaker kunnen rijden en de reistijd wordt verkort.

Knooppunt

Janssen: “De gemeente Hardenberg heeft al jarenlang de ambitie om de bereikbaarheid van de gemeente over zowel weg, water als spoor verder te verbeteren.”

“Na de Vechtdallijnen wordt met de uitvoering van deze plannen de bereikbaarheid van Hardenberg per spoor verder vergroot met een snelle en adequate treinverbinding tussen Hardenberg en Almelo/Twente. Hardenberg wordt daarmee het knooppunt tussen Zuidoost Drenthe, Twente en Zwolle en voor de naar het treinstation Hardenberg toeleidende regionale buslijnen”, aldus de wethouder.

Investering

Met het verbeteren van de treinverbinding is een investering van ruim 20 miljoen euro gemoeid. De provincie Overijssel, de Regio Twente en de gemeenten langs de spoorlijn investeren gezamenlijk in dit project. Het college van B en W van de gemeente Hardenberg wil daarnaast een miljoen euro bijdragen.

Het college van B en W komt binnenkort met een voorstel aan de gemeenteraad om dit bedrag beschikbaar te stellen. De verbetering van de treinverbinding start op z’n vroegst in 2015, zodat de eerste treinen tussen Almelo en Hardenberg in 2016 kunnen rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Arriva rijdt vanaf 2016 tussen Almelo en Hardenberg”

Arco Sierts|25.03.13|16:27

Het was natuurlijk best aardig geweest om ook even te melden dat dit het resultaat is van de ProRail Prijsvraag van 2006-2007; zie o.m.

Wel jammer voor de reizigers dat het nog 6 jaar heeft moeten duren voordat de kogel eindelijk door de kerk is gegaan. Maar goed, beter laat dan nooit :-)

Arco Sierts|25.03.13|16:31

Oh, hyperlinks worden automagisch weggeknipt. Dan maar ff zo proberen:

home[PUNT]tiscali[PUNT]nl[SCHUINESTREEP]toekomstspoor[SCHUINESTREEP]zl-emn_aml-mrb[SCHUINESTREEP]Zwolle-Emmen-Almelo_kan_aantrekkerlijker_OV_2_07[PUNT]pdf

Ronald Schuitemaker|26.03.13|16:13

Niets nieuws onder de zon! Ook in de dienstregeling 1973/1974 reden de trein van Almelo naar Mariënberg door naar Hardenberg.

Bert Kramer|23.04.13|16:28

Dan zal er in Hardenberg wel een derde spoor moeten worden aangelegd en een tweede perron, want op het huidige tussenperron is het al behoorlijk druk als de treinen Emmen-Zwolle en Zwolle-Emmen ongeveer gelijktijdig aankomen/vertrekken. En in de spitsuren stoppen er al 8 treinen per uur!

Arco Sierts|24.04.13|00:17

@Ronald: niet in halfuursfrequentie en ook niet in ruim minder dan een halfuur. Dit wordt echt wel even wat anders dan de NS-boemel uit de jaren ’70.

Straks rijdt men met dezelfde aantal treinen, minder personeel en lagere kosten een dubbel zo grote vervoersprestatie. Dat is een *ENORME* efficiencywinst. Dus ga nou niet suggereren dat er niets verbeterd is sinds 1973, want dat is er wel, en niet een klein beetje ook!

Volgende stappen worden heropening Bergentheim en verder doorrijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.