Thalys, hogesnelheidstrein

Thalys krijgt vanaf 2015 concurrent op hogesnelheidslijn

Er gaat vanaf 2015 een nieuwe vervoerder op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs rijden. De Nederlandse onderneming Travelteq start met vijf verbindingen per dag op en neer naar Parijs. De Travelteq hogesnelheidstrein gaat als eerste de concurrentie aan met de Thalys, de enige aanbieder die nu op dit traject actief is. Travelteq wil met eerste klas vervoer tegen een lagere prijs de concurrentie aangaan. De vervoerder heeft nog wel alle vergunningen nodig om te mogen rijden.

Tussen Amsterdam en Parijs stopt de trein op Schiphol en in Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Er wordt nog onderzocht of een stop in Breda voor het zuiden van Nederland interessant is.

Hogesnelheidstreinen

Travelteq voert op dit moment gesprekken met treinfabrikanten Alstom en Bombardier over het leasen van hogesnelheidstreinen. Ook voert het bedrijf overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport om officieel vervoerder te worden. Daarvoor moet het bedrijf aan de eisen voldoen die ook aan Thalys en de NS zijn gesteld.

Travelteq is ervan overtuigd dat de nieuwe trein een succes wordt. “Er is marktonderzoek gedaan, een businessplan opgesteld en er zijn investeerders aangetrokken,” aldus initiatiefnemer Maarten van den Biggelaar en tevens uitgever van zakenblad Quote.

Concurrentie

“Het kan nooit in het belang zijn van de reiziger dat er slechts een aanbieder is. Dus is het de hoogste tijd voor concurrentie zodat er iets te kiezen is. Onze trein wordt volledig eerste klas ingericht met de bijbehorende service. Ruime stoelen, veel beenruimte, supersnel internet aan boord en uitstekende maaltijden. En dat alles voor minder dan de huidige eerste klas prijzen”, zegt de ondernemer.

Travelteq maakt al enkele jaren tal van producten die mikken op de moderne reiziger. “De stap naar het exploiteren van een treinverbinding lijkt groot, maar is het niet,” aldus Van den Biggelaar.

Kwaliteit en comfort

“Kwaliteit, comfort en gemak lijden nu eenmaal onder een monopolie. Dus hebben we uitgerekend dat we op het spoor een beter product kunnen aanbieden voor een scherpe prijs. Op de snelle spoorverbinding van Amsterdam naar Parijs is voldoende ruimte voor onze extra treinen”, zegt de ondernemer.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.