Kamerleden niet optimistisch na werkbezoek aan Fyra-treinen

werkplaats, Watergraafsmeer, Fyra, V250

De Tweede Kamerleden zijn na het werkbezoek aan de Fyra-treinen van het type V250 niet positief gestemd over terugkeer van de treinen op het Nederlandse spoor. NS-directeur Bert Meerstadt gaf aan dat het niet eerder dan juni duidelijk is of en wanneer de Fyra-treinen weer gaan rijden.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven: “Het feit dat de NS zo nadrukkelijk de mogelijkheid openhoudt dat de Fyra helemaal niet meer gaat rijden stemt me niet optimistisch.”

Technische toelichting

De Kamerleden kregen een technische toelichting bij de werkplaats in Amsterdam Watersgraafsmeer waar de negen geleverde Fyra V250-treinen staan. Daar wordt gekeken in hoeverre het treinontwerp voldoet aan de gestelde specificaties. De trein wordt grondig onderzocht door kwaliteitsexperts van NedTrain en er wordt gekeken naar de communicatieproblemen tussen de trein en de baan.

Van Veldhoven: “Helaas  hebben we nog niets gehoord over de echte aard van de problemen. Zit het hem in de elektronica of in de ICT? Dat weten we nog steeds niet.

 Dat de trein voorlopig nog niet rijdt is helder. Ze kunnen pas voor de zomer aangeven of de trein nog gaat rijden en als die nog gaat rijden op welke termijn. Gelukkig beseft de NS zich wel dat ze niet nog een keer zo’n falende introductie kunnen doen.”

Alternatieven

VVD-Kamerlid Betty de Boer gaf voorafgaand aan het werkbezoek aan dat haar geduld begint op te raken. “Stel nu dat ze volgende winter weer gaan rijden en dat ze dan door het winterweer stil komen te staan. Dat vind ik te lang duren. De NS moet misschien de keuze maken om niet te kiezen voor de Fyra en die terug te sturen naar Italië en een andere trein aan te schaffen.”

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe gaf eerder deze week al aan het tijd te vinden dat er naar alternatieven wordt gekeken. “Het ministerie moet zelf de stap zetten en met andere vervoerders praten om mee te denken over oplossingen. Arriva zou dit bijvoorbeeld goed kunnen met de kennis van moedermaatschappij Deutsche Bahn op het gebied van hogesnelheidstreinen. NS is niet happig om concurrentie toe te laten. Daarom moet staatssecretaris Wilma Mansveld zelf met de vervoerders om tafel gaan.”

Second opinion

De NS heeft adviesbureau Mott McDonald gevraagd om naast de onderzoeken van NS en producent AnsaldoBreda een second opinion uit te voeren over de kwaliteit van het ontwerp, de bouw en betrouwbaarheid van de Fyra V250. De resultaten van dit advies worden begin juni verwacht. Daarna zal de NS staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu nader informeren over de toekomst van de Fyra-treinen.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.