Utrecht, centraal station

270 miljoen voor betere doorstroming op Utrecht Centraal

Betere doorstroming, minder verstoringen en ruimte voor meer treinen op Utrecht Centraal. Staatssecretaris Mansveld Infrastructuur en Milieu heeft hiervoor 270 miljoen euro uitgetrokken. Dat maakte zij donderdag bekend tijdens een bezoek aan het station.

“Utrecht Centraal is het drukste station van Nederland. Wie van bovenaf naar het station kijkt, ziet een spaghetti van sporen. Door deze spaghetti te ontwarren,  geven we het treinverkeer meer ruimte. Zo kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks nog vaker een trein pakken en neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe”, aldus Mansveld.

Maatregelen infrastructuur

ProRail verwijdert hiervoor de komende jaren ruim 130 van de huidige 200 wissels. Ook wordt de afstand tussen seinen verkleind, zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden en een volgende trein eerder langs het perron gereed staat. Deze maatregelen aan de infrastructuur zorgen dat de doorstroming verbetert en ook de betrouwbaarheid van het spoor voor de reiziger toeneemt. De maatregelen moeten in 2016 zijn afgerond.

Er is ook kritiek op de plannen. Maatschappij Voor Beter OV is zeer bezorgd over de plannen van ProRail om een groot deel van de wissels te verwijderen. “Van de flexibiliteit van het treinverkeer blijft dan nauwelijks iets over en al bij geringe storingen zal het treinverkeer op bepaalde trajecten van en naar Utrecht stilvallen”, aldus de reizigersvereniging.

Verzakt spoor

Op dit moment zijn er problemen met een verzakt spoor in Utrecht, maar de reizigers hebben daar amper hinder van omdat treinen kunnen uitwijken naar andere perrons. Zo’n verzakking zou in de veranderde situatie tot grote problemen kunnen leiden en zelfs tot het stilvallen van sommige treindiensten, stelt Maatschappij Voor Beter OV.

Het aanpassen van het spoorweginfrastructuur maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma heeft als doel reizigers op de drukste trajecten in de Randstad en naar Gelderland en Brabant in de toekomst ‘spoorboekloos’ te laten reizen. Op die trajecten rijden treinen dan in metroachtige frequenties, waardoor reizigers straks elke tien minuten een trein kunnen pakken.

Uitbreiden sporen

Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. De komende tijd rondt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de bouw aan het station af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen.

Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

270 miljoen voor betere doorstroming op Utrecht Centraal | OVPro.nl
Utrecht, centraal station

270 miljoen voor betere doorstroming op Utrecht Centraal

Betere doorstroming, minder verstoringen en ruimte voor meer treinen op Utrecht Centraal. Staatssecretaris Mansveld Infrastructuur en Milieu heeft hiervoor 270 miljoen euro uitgetrokken. Dat maakte zij donderdag bekend tijdens een bezoek aan het station.

“Utrecht Centraal is het drukste station van Nederland. Wie van bovenaf naar het station kijkt, ziet een spaghetti van sporen. Door deze spaghetti te ontwarren,  geven we het treinverkeer meer ruimte. Zo kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks nog vaker een trein pakken en neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe”, aldus Mansveld.

Maatregelen infrastructuur

ProRail verwijdert hiervoor de komende jaren ruim 130 van de huidige 200 wissels. Ook wordt de afstand tussen seinen verkleind, zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden en een volgende trein eerder langs het perron gereed staat. Deze maatregelen aan de infrastructuur zorgen dat de doorstroming verbetert en ook de betrouwbaarheid van het spoor voor de reiziger toeneemt. De maatregelen moeten in 2016 zijn afgerond.

Er is ook kritiek op de plannen. Maatschappij Voor Beter OV is zeer bezorgd over de plannen van ProRail om een groot deel van de wissels te verwijderen. “Van de flexibiliteit van het treinverkeer blijft dan nauwelijks iets over en al bij geringe storingen zal het treinverkeer op bepaalde trajecten van en naar Utrecht stilvallen”, aldus de reizigersvereniging.

Verzakt spoor

Op dit moment zijn er problemen met een verzakt spoor in Utrecht, maar de reizigers hebben daar amper hinder van omdat treinen kunnen uitwijken naar andere perrons. Zo’n verzakking zou in de veranderde situatie tot grote problemen kunnen leiden en zelfs tot het stilvallen van sommige treindiensten, stelt Maatschappij Voor Beter OV.

Het aanpassen van het spoorweginfrastructuur maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma heeft als doel reizigers op de drukste trajecten in de Randstad en naar Gelderland en Brabant in de toekomst ‘spoorboekloos’ te laten reizen. Op die trajecten rijden treinen dan in metroachtige frequenties, waardoor reizigers straks elke tien minuten een trein kunnen pakken.

Uitbreiden sporen

Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. De komende tijd rondt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de bouw aan het station af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen.

Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.