Aanbesteding treinverbinding Den Haag-Brussel vertraagd

Fyra, hogesnelheidstrein

De gemeente Den Haag geeft geïnteresseerde vervoerders een maand langer de tijd om met plannen te komen voor een nieuwe treinverbinding naar Brussel. De termijn liep eigenlijk vrijdag af, maar een van de partijen heeft om uitstel gevraagd. De gemeente heeft daarom de termijn verlengd tot 24 mei.

Den Haag heeft de aanbesteding uitgeschreven. De gemeente mag niet zeggen welke bedrijven interesse hebben in de spoorverbinding. Wel is bekend dat Veolia, NS en NMBS in maart verkennende gesprekken met de gemeente hebben gevoerd over de treinverbinding. Ook zouden Arriva, Syntus en Connexxion in Den Haag zijn langs geweest.

Lage LandenLijn

Den Haag werkt aan een eigen spoorlijn tussen Den Haag en Brussel, onder de naam Lage LandenLijn. Het plan is dat deze intercity gaat rijden tussen Den Haag CS en Brussel Zuid/Midi. De trein zal ook stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal.

Intercity

Met de komst van de Fyra verviel de intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. Nu de Fyra is uitgevallen rijdt er sinds 11 maart acht maal per dag een tijdelijke intercity tussen Den Haag en Brussel. Den Haag wil dat er een permanente en frequente verbinding met de Belgische hoofdstad komt.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Aanbesteding treinverbinding Den Haag-Brussel vertraagd”

Arco Sierts|23.04.13|13:49

Persoonlijk lijkt mij het slimmer om Rotterdam – Lage Zwaluwe via de HSL te doen, en bij Lage Zwaluwe weer op het gewone spoor richting Roosendaal te gaan. Dat geldt overigens ook nadrukkelijk voor de binnenlandse NS-IC’s naar Roosendaal-Vlissingen. Dit levert plm een kwartier tijdwinst op.

De nieuwe Benelux zou uiteindelijk via Bergen op Zoom en VERA / Antwerpse Havenlijn moeten gaan rijden. Door beide maatregelen kan de spoorse bereikbaarheid van Zeeland sterk verbeterd worden.