Arriva-trein rijdt door rood sein, onderzoek naar werking ATB-NG

Arriva, Spurt, trein

Treinvervoerder Arriva en spoorbeheerder ProRail onderzoeken of de Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG) afgelopen vrijdag heeft gefaald toen in Ruurlo een trein door een rood sein reed. De trein kwam tot stilstand op een overpad van het station. Normaal zou het spoorbeveiligingssysteem moeten ingrijpen als een trein een rood sein dreigt te passeren.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zegt geschrokken te zijn, omdat het traject Winterswijk-Zutphen is uitgerust met ATB-NG en dat dit bij het voorkomen van rood sein-passages nog beter zou moeten werken dan de voorganger ATB.

ATB-NG

Woordvoerder René Vegter van ProRail: “ATB-NG is uitgebreider dan ATB. Het systeem houdt de snelheid van de trein op meerdere plekken in de baan in de gaten en houdt ook rekening met de remcurve.” ATB-NG stopt de trein wanneer niet tijdig wordt geremd en functioneert ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur. Veel regionale spoorlijnen in Nederland zijn met ATB-NG uitgerust.

Arriva zegt in een reactie dat veiligheid voorop staat bij de vervoerder. “Als een machinist een rood sein passeert, wordt er volgens een standaard protocol gehandeld. Dit betekent dat de machinist van de trein wordt gehaald en er direct een onderzoek wordt ingesteld. Zolang het onderzoek loopt wordt de machinist op non-actief gesteld. Het onderzoek naar het incident van afgelopen vrijdag loopt nog.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.