V250, Fyra, AnsaldoBreda

FNV Spoor: parlementaire enquête naar Fyra-debacle

FNV Spoor eist een parlementaire enquête naar de problemen met de Fyra. Het Belgische spoorbedrijf NMBS besloot vrijdag om definitief te stoppen met de hogesnelheidstrein, die een snelle verbinding tussen Amsterdam en Brussel mogelijk moest maken. Volgens FNV Spoor zijn meerdere partijen, van politiek tot NS, verantwoordelijk voor het debacle. “Vanwege de enorme schade die het heeft veroorzaakt, is het van groot belang dat alle feiten boven tafel komen met een parlementaire enquête.”

NMBS stopt vanwege ‘belangrijke en onaanvaardbare veiligheidsrisico’s’. Voor FNV Spoor staat vast dat AnsaldoBreda, het Italiaanse bedrijf dat de hogesnelheidslijn Fyra V250 leverde, nooit een kwalitatieve keuze is geweest. In de afgelopen 15 jaar zijn er volgens de vakbonden diverse verantwoordelijke partijen voor aan te wijzen: het ministerie, de politiek, NS, NMBS en AnsaldoBreda.

Prijs

FNV Spoor heeft van verschillende bronnen vernomen dat de druk vanuit het departement om vooral ‘de prijs van de treinen’ als uitgangspunt te nemen behoorlijk groot was. Roel Berghuis van FNV Spoor: “Alleen een parlementaire enquête commissie kan helder krijgen wat er in de afgelopen jaren mis is gegaan en wie waarvoor verantwoordelijk is. Belangrijk, want er zijn miljoenen euro’s aan belastinggeld mee gemoeid.”

PvdA-minister Netelenbos gaf op 5 december 2001 de concessie op de hoge snelheidslijn voor 148 miljoen euro per jaar aan de samenwerkende partijen NS en KLM. De overheid wilde de aanleg van de dure lijn gecompenseerd zien. Het werd al snel duidelijk dat hun gezamenlijke bedrijf High Speed Alliance (HSA) nooit rendabel zou kunnen worden.

Aanbestedingstraject

Voor het bestellen van nieuwe hogesnelheidstreinen werd, naar Europese regelgeving, een openbaar aanbestedingstraject gestart. Met criteria en een programma van eisen. De Franse fabrikant Alstom bleek te duur en andere fabrikanten trokken zich om onduidelijke redenen terug. De uiteindelijke winnaar werd het Italiaanse AnsaldoBreda, waarmee HSA een transactie aanging. “Dit bleek een ‘tekentafeltransactie”, zegt Berghuis.

NS heeft zelf adviesbureau Mott McDonald gevraagd een second opinion uit te voeren. Zij onderzoeken of de V250-treinen volgens de technische specificaties zijn opgeleverd, checken de bouwkwaliteit en de bedrijfszekerheid.  De resultaten van dit onderzoek worden in juni verwacht.  Het is dus nog onduidelijk of de Fyra V250 ooit weer gaat rijden.

Vervangende trein

Omdat de Fyra sinds januari uit de dienstregeling is genomen, zet NS nu acht keer per dag een vervangende intercity in tussen Den Haag en Brussel.

Lees ook:

Belgen stoppen met Fyra en verbreken contract AnsaldoBreda
Meerstadt: geen verband goedkope Fyra en exploitatiekosten

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.