werkplaats, Watergraafsmeer, Fyra, V250

“Belangenverstrengeling bij keuring Fyra onaanvaardbaar”

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat de dubbelrol die Lloyds Register Rail mogelijk zou hebben gespeeld bij de bouw en toelating van de V250-treinen niet door de beugel kan. Eerder deze week meldde de Telegraaf dat Lloyds Register Rail niet alleen namens NS en NMBS toezicht heeft gehouden op de bouw van de treinen, maar ook door AnsaldoBreda is ingehuurd om toelatingskeuringen te verrichten.

Een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil niet inhoudelijk op de aantijgingen. Zij verwijst naar een brief die staatssecretaris Mansveld op 17 juni naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. ILT is de instantie die de toelating verleend aan nieuwe treinen om op het Nederlandse spoorwegnet te mogen rijden. ILT is onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Staatssecretaris Mansveld geeft in haar brief in algemene termen uitleg over het proces van toelating van de Fyra V250. Zij rept echter met geen woord over een eventuele dubbelrol van Lloyds Register Rail. Wel ziet zij in de ontstane situatie aanleiding om een audit te laten uitvoeren, waarin het proces van vergunningverlening met alle betrokken partijen wordt onderzocht. Lloyds Register Rail laat het eveneens bij een algemene verklaring waarin zij aangeven onafhankelijk en volgens de regels te hebben gehandeld.

Ingewikkelde zaak

Rikus Spithorst, voorzitter van Maatschappij Voor Beter OV is hiervan nog niet overtuigd. “Het Fyra-dossier rammelt aan alle kanten. Juist in zo’n ingewikkelde zaak, met een fabriek die een slechte reputatie heeft, hoor je zorgvuldig te handelen. Vergelijk het met een accountant. Die mag ook niet bij dezelfde klant de boeken controleren en advies verlenen.”

“Wij vinden dat op zijn minst moet worden uitgezocht of de scheiding van belangen hier goed is nageleefd. Wat betreft AnsaldoBreda: zij wisten dat mensen van Lloyds Register Rail in hun fabriek rondliepen namens NS. Daarnaast valt op de keuring zelf ook wel wat af te dingen. De onderdelen vallen immers van de trein af.”

Notified body

ILT geeft de toelatingen tot het Nederlandse spoorwegnet af op basis van gegevens die een zogeheten Notified Body aanlevert. Een Notified Body is een onafhankelijke instantie die gecertificeerd is om toelatingskeuringen te verrichten. Lloyds Register Rail is zo’n Notified Body.

Het oordeel van Lloyds Register Rail heeft volgens Spithorst zwaar meegewogen bij de toelating van de V-250 treinen tot het Nederlandse spoorwegnet. “Wij hebben begrepen dat ILT slechts papieren keuringen verricht. Daarbij varen ze behoorlijk blind op wat de Notified Body aanlevert. Zeg maar tekenen bij het kruisje.”

Opheldering

Maatschappij Voor Beter OV heeft aan NS om opheldering gevraagd over deze zaak, maar nog geen antwoord gekregen. Indien Lloyds Register Rail inderdaad voor dezelfde trein zowel namens de koper als fabrikant heeft gehandeld dan is volgens Spithorst sprake van een vreemde dubbelrol.

Spithorst: “Allereerst moet nu worden uitgezocht of Lloyds Register Rail een kwade dubbelrol heeft gespeeld. Zo ja, dan dient de type-toelating van deze trein te vervallen. Daarnaast moeten we dan de vraag stellen of Lloyds Register Rail nog wel een Notified Body mag blijven. Verder heeft ook ILT wel het een en ander uit te leggen. Waarom bijvoorbeeld eerst wel een goedkeuring en vervolgens nu een rijverbod?”

Ted de Bruijn

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.