Ruim 300 miljoen euro voor veilige doorstroming bij overwegen

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu trekt 320 miljoen euro uit voor een snellere en veiligere doorstroming van trein- en wegverkeer op overwegen. Op basis van onderzoek naar de 2600 overwegen in Nederland bekijkt het ministerie samen met spoorbeheerder ProRail waar de knelpunten zitten en dus aanpassingen nodig zijn. Te denken valt aan oplossingen als aanpassing van stoplichten, inpassen van een fietstunnel, verkorten van de tijd dat de spoorbomen gesloten zijn of aanpassing van de routering van het wegverkeer.

De aanpak wordt geschetst in het Landelijke Verbeterprogramma Overwegen, onderdeel van het regeerakkoord, dat Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het benodigde geld voor de uitvoering komt voor het grootste deel uit de rijksbegroting: zo’n 200 miljoen euro, maar de bedoeling is dat de regio ook meebetaalt. Daarnaast haalt de staatssecretaris 100 miljoen euro uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en nog eens 20 miljoen uit het programma OV-SAAL.

Ongelukken

Weliswaar is het aantal ongelukken op spoorwegovergangen de laatste jaren afgenomen, maar dat aantal kan nog verder omlaag met maatregelen om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. In 2000 waren er 90 ongevallen, in 2012 ging het om 45 incidenten, al is dat laatste nog een voorlopig cijfers. In de cijfers is het aantal zelfdodingen niet meegenomen.

Volgens Mansveld is er de afgelopen jaren al veel gedaan om het aantal ongelukken terug te brengen. Tot nu toe lag de nadruk daarbij vooral op aanpassingen in de infrastructuur op en bij de overweg, zoals plaatsen van overwegbomen, aanleggen van tunnels en aanbrengen van hangwerken onder de overwegbomen. Nu kiest de staatssecretaris voor een bredere aanpak door ook te kijken naar wegen, maar ook zaken als gedragsbeinvloeding. Ze verwacht dat in de loop van volgend jaar de eerste afspraken met gemeenten en provincies te kunnen maken over verbeteringen. In 2015 worden naar verwachting de eerste overwegen aangepakt.

Verkorting

ProRail doet momenteel onderzoek naar mogelijke verkorting van de tijd dat spoorbomen naar beneden zijn. Hoe langer een overweg gesloten is, hoe groter het risico dat mensen in de haast onder de gesloten spoorbomen door willen glippen. Dat onderzoek gebeurt onder meer door 600 meetkastjes te plaatsen vanaf eind dit jaar. De uitkomsten van die metingen wil Mansveld ook gebruiken als basis voor maatregelen binnen het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.