Hanzelijn, spoorlijn

Tweede Kamer wil snellere intercitytreinen op hoofdrailnet

Nieuwe intercitytreinen op het hoofdrailnet moeten minimaal 200 kilometer per uur kunnen rijden in plaats van 140 kilometer. De regering moet daar van de Tweede Kamer met de NS afspraken over maken bij de aanschaf. De Tweede Kamer steunde een motie van ChristenUnie en GroenLinks met dat voorstel.

“De Tweede Kamer heeft een duidelijk signaal gegeven. De reistijd tussen de Randstad en de rest van Nederland moet korter. NS moet bij de komende bestellingen van nieuwe treinen hier rekening mee houden”, meent Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChistenUnie), een van de indieners van de motie.

Nieuw materieel

De Kamer wil dat de regering de NS vóór 1 oktober van dit jaar een visie vraagt op de ontwikkeling van het toekomstige materieelpark. Uitgangspunt is dat nieuw intercitymaterieel ten minste 200 kilometer per uur kan rijden op de hsl-zuid en op het hoofdrailnet, op trajecten waar de infrastructuur er geschikt voor is.

De eerste lijnen die kunnen profiteren van de snelle lijnen zijn de Hanzelijn en het traject tussen Amsterdam en Utrecht, omdat ze al geschikt zijn voor treinen met een snelheid van 200 kilometer per uur. “Geleidelijk kunnen ook andere spoorlijnen worden aangepast voor hogere snelheden. Kansrijk zijn de trajecten Utrecht-Eindhoven, Gouda-Utrecht-Arnhem, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Amersfoort-Apeldoorn”, aldus Dik-Faber.

Reserveren

Tijdens de stemmingen eerder deze week in de Kamer werd er ook een andere motie aangenomen van ChristenUnie samen met D66. Ze vragen de regering daarin om met een oplossing te komen zodat het toch mogelijk blijft om zonder te reserveren te reizen vanuit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam naar België.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Tweede Kamer wil snellere intercitytreinen op hoofdrailnet”

Heimen Stoffels|26.06.13|10:52

Maar we hebben toch al enkele treinen die 160 kunnen? Waarom niet eerst de snelheid verhogen naar 160 dan? Ik vind het een heel goed idee hoor van die 200 km/u maar het zou mooi zijn moesten we nu al een beginnetje maken voordat de nieuwe treinen er zijn en dan is 160 al een kleine verbetering. Het is niet extreem veel sneller maar het kan helpen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer wil snellere intercitytreinen op hoofdrailnet | OVPro.nl
Hanzelijn, spoorlijn

Tweede Kamer wil snellere intercitytreinen op hoofdrailnet

Nieuwe intercitytreinen op het hoofdrailnet moeten minimaal 200 kilometer per uur kunnen rijden in plaats van 140 kilometer. De regering moet daar van de Tweede Kamer met de NS afspraken over maken bij de aanschaf. De Tweede Kamer steunde een motie van ChristenUnie en GroenLinks met dat voorstel.

“De Tweede Kamer heeft een duidelijk signaal gegeven. De reistijd tussen de Randstad en de rest van Nederland moet korter. NS moet bij de komende bestellingen van nieuwe treinen hier rekening mee houden”, meent Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChistenUnie), een van de indieners van de motie.

Nieuw materieel

De Kamer wil dat de regering de NS vóór 1 oktober van dit jaar een visie vraagt op de ontwikkeling van het toekomstige materieelpark. Uitgangspunt is dat nieuw intercitymaterieel ten minste 200 kilometer per uur kan rijden op de hsl-zuid en op het hoofdrailnet, op trajecten waar de infrastructuur er geschikt voor is.

De eerste lijnen die kunnen profiteren van de snelle lijnen zijn de Hanzelijn en het traject tussen Amsterdam en Utrecht, omdat ze al geschikt zijn voor treinen met een snelheid van 200 kilometer per uur. “Geleidelijk kunnen ook andere spoorlijnen worden aangepast voor hogere snelheden. Kansrijk zijn de trajecten Utrecht-Eindhoven, Gouda-Utrecht-Arnhem, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Amersfoort-Apeldoorn”, aldus Dik-Faber.

Reserveren

Tijdens de stemmingen eerder deze week in de Kamer werd er ook een andere motie aangenomen van ChristenUnie samen met D66. Ze vragen de regering daarin om met een oplossing te komen zodat het toch mogelijk blijft om zonder te reserveren te reizen vanuit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam naar België.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Tweede Kamer wil snellere intercitytreinen op hoofdrailnet”

Heimen Stoffels|26.06.13|10:52

Maar we hebben toch al enkele treinen die 160 kunnen? Waarom niet eerst de snelheid verhogen naar 160 dan? Ik vind het een heel goed idee hoor van die 200 km/u maar het zou mooi zijn moesten we nu al een beginnetje maken voordat de nieuwe treinen er zijn en dan is 160 al een kleine verbetering. Het is niet extreem veel sneller maar het kan helpen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.