Bellen toegestaan voor treinmachinist tijdens rijden

treinongeluk, Santiago de Compostela, Spanje

Diverse media brachten deze week vrij prominent dat de machinist van de trein die vorige week bij Santiago de Compostela ontspoorde, aan het bellen was. Een machinist moet ook kunnen bellen, want het contact met onder meer de verkeersleidingspost is belangrijk. Zo is het in Nederland toegestaan dat machinisten zakelijk bellen terwijl ze een trein besturen, behalve als zij snelheden lager dan 40 kilometer per uur rijden. Dat heeft Frans Manifarges, docent van de mbo-opleiding Machinist Railvervoer in Rotterdam tegenover SpoorPro.nl verklaard.

De maximumsnelheid op het traject waar het ongeluk in Spanje gebeurde, is 80 kilometer per uur. Volgens Nederlandse regels mag daar dus gewoon gebeld worden. Of dat in deze Spaanse situatie ook het geval is, kan niet uitgesloten worden.

Nederlandse machinisten

Frans Manifarges, docent van de mbo-opleiding Machinist Railvervoer: “Machinisten mogen zakelijke telefoontjes plegen via de mobiele telefoon en het GSM-R-netwerk. Met de mobiel mag dat handheld en bellen met GSM-R gaat via een telefoonhoorn.” Privé-multimedia-apparatuur en -telefoons moeten machinisten tijdens de uitvoering van de dienst uitschakelen. Het GSM-R-netwerk wordt door treinbestuurders gebruikt om met de verkeersleidingspost te bellen.

Woordvoerder Edwin van Scherrenburg van NS: “In het algemeen geldt dat het voeren van gesprekken tot het hoogst noodzakelijk moet worden beperkt. Denk bijvoorbeeld aan contact met verkeersleiding over een dier op het spoor, een defect aan infra of een defect aan de trein.”

Restrictie

Manifarges: “In Nederland geldt de restrictie dat er niet gebeld mag worden als treinen onder de 40 kilometer per uur rijden. We willen dan dat de machinisten alert zijn, onder meer omdat er verwacht wordt dat ze bij die snelheden hun trein op een bepaald moment tot stilstand gaan brengen. Daar moet de machinist zijn aandacht bij houden.” Uitzondering daarbij is het maken van een alarmoproep.

Manifarges: “In de arbowetgeving staat dat de machinist zijn gezonde verstand moet gebruiken. Als er op een traject bijvoorbeeld door infrastructurele beperkingen een tijdelijke beperking is van 80 kilometer per uur, dan verwachten we dat de machinist alert is op de situatie. We weten echter niet of dat in Spanje het geval was.”

Telefonische aanwijzingen

Volgens Spaanse media belde de machinist met de conducteur die ook in de trein zat. Die heeft geen toegang tot de bestuurderscabine en kan enkel telefonisch contact opnemen. Enkele seconden voor de ontsporing had de bestuurder naar eigen zeggen het gesprek beëindigd. Daarmee weerspreekt hij de rechtbank die op basis van gegevens uit de zwarte dozen stelt dat hij op het moment van ontsporen nog aan het bellen was.

Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.

 De machinist bracht de snelheid van de trein van 192 naar 153 kilometer terug. Op het traject waar het ongeluk plaatsvond, was echter een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur toegestaan.

Treinongeluk

De machinist heeft bekend dat hij zich te laat realiseerde dat hij al op het punt was aangekomen waar hij maar 80 kilometer per uur mocht rijden. Daarna was het al te laat om te remmen. Het eerste verhoor van de machinist is op internet verschenen. De bestuurder zegt onder meer: “Ik zag die bocht en wist dat we hem niet zouden halen.”

De machinist wordt verdacht van dood door schuld. Bij het treinongeluk zijn 79 doden gevallen en raakten tientallen mensen gewond.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.