Arriva-trein, Vechtdallijn

EU steunt plannen voor treinverbinding Den Haag-Brussel


Den Haag is weer een stap dichterbij de treinverbinding die de gemeente tussen Den Haag en Brussel wil realiseren. De Europese Commissie heeft een streep gezet door regels die de Nederlandse regering stelde aan het opzetten van een nieuwe, internationale treinverbinding. Dat schrijft wethouder Peter Smit van Verkeer aan de Haagse gemeenteraad. Deze Nederlandse regels beperkten de mogelijkheden voor een internationale lijn. De Europese Commissie heeft deze regels nu geschrapt.

De Europese Unie heeft het internationaal passagiersvervoer per trein al een tijd geleden geliberaliseerd. Dit betekent dat iedere vervoerder een internationale treindienst mag exploiteren zonder dat daarvoor een concessie nodig is. Daarvoor gelden wel enkele regels. 

Zo dient het hoofddoel van zo’n treinverbinding ‘grensoverschrijdend personenvervoer’ te zijn en mag de lijn het economisch evenwicht van bestaande concessies niet verstoren.

Regels

Nederland had aan deze Europese richtlijn nog eigen regels toegevoegd. Een daarvan is dat een nieuwe spoorlijn niet meer van 25 procent aan binnenlandse passagiers mag vervoeren. Een andere is dat het aantal reizigers op het hoofdrailnet niet met meer dan 0,4 procent mag dalen als gevolg van de nieuwe verbinding.

De beperkingen die de Nederlandse overheid met deze regels aan internationale treinverbindingen heeft gesteld, hebben gevolgen voor de exploitatie van de treindienst tussen Den Haag en Brussel. Den Haag stapte daarom naar de Europese Commissie met de vraag om deze Nederlandse voorwaarden te herzien. De Commissie stelt nu dat de regels in strijd zijn met Europese regels. De Europese Commissie heeft zelfs besloten dat deze voorwaarden worden geschrapt.

Aanbesteding

De Autoriteit Consument en Markt (de voormalige NMa) moet nog bepalen of de nieuwe lijn is toegestaan. Maar het gevolg van het besluit van de Europese Commissie is dat de ACM de komst van de treinverbinding, die gaat onder de naam LageLandenLijn, ook niet meer mag toetsen aan die Nederlandse regels. 

De Nederlandse staat kan overigens nog wel in beroep gaan tegen het besluit van de Europese Commissie.

In juni werd bekend dat Arriva de aanbestedinsprocedure heeft gewonnen voor het verzorgen van de treindiensten tussen Den Haag en Brussel. Het is de bedoeling dat de treinvervoerder vanaf december 2015 op de Lage LandenLijn gaat rijden. Brussel Airport wordt met deze treinverbinding zonder overstappen bereikbaar vanuit Nederland.

Beneluxtrein

Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven. Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding. Toen bekend werd dat Den Haag geen onderdeel zou gaan uitmaken van het internationale treinennetwerk, nam de gemeente zelf het initiatief om de verbinding met Brussel te herstellen.

De Lage Landenlijn verbindt Den Haag Centraal ieder uur met Brussel-Zuid en stopt onderweg in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal. De trein kent geen reserveringsplicht en het prijsniveau van de treinkaartjes ligt rond een reis met een gewone intercitytrein.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU steunt plannen voor treinverbinding Den Haag-Brussel | OVPro.nl
Arriva-trein, Vechtdallijn

EU steunt plannen voor treinverbinding Den Haag-Brussel


Den Haag is weer een stap dichterbij de treinverbinding die de gemeente tussen Den Haag en Brussel wil realiseren. De Europese Commissie heeft een streep gezet door regels die de Nederlandse regering stelde aan het opzetten van een nieuwe, internationale treinverbinding. Dat schrijft wethouder Peter Smit van Verkeer aan de Haagse gemeenteraad. Deze Nederlandse regels beperkten de mogelijkheden voor een internationale lijn. De Europese Commissie heeft deze regels nu geschrapt.

De Europese Unie heeft het internationaal passagiersvervoer per trein al een tijd geleden geliberaliseerd. Dit betekent dat iedere vervoerder een internationale treindienst mag exploiteren zonder dat daarvoor een concessie nodig is. Daarvoor gelden wel enkele regels. 

Zo dient het hoofddoel van zo’n treinverbinding ‘grensoverschrijdend personenvervoer’ te zijn en mag de lijn het economisch evenwicht van bestaande concessies niet verstoren.

Regels

Nederland had aan deze Europese richtlijn nog eigen regels toegevoegd. Een daarvan is dat een nieuwe spoorlijn niet meer van 25 procent aan binnenlandse passagiers mag vervoeren. Een andere is dat het aantal reizigers op het hoofdrailnet niet met meer dan 0,4 procent mag dalen als gevolg van de nieuwe verbinding.

De beperkingen die de Nederlandse overheid met deze regels aan internationale treinverbindingen heeft gesteld, hebben gevolgen voor de exploitatie van de treindienst tussen Den Haag en Brussel. Den Haag stapte daarom naar de Europese Commissie met de vraag om deze Nederlandse voorwaarden te herzien. De Commissie stelt nu dat de regels in strijd zijn met Europese regels. De Europese Commissie heeft zelfs besloten dat deze voorwaarden worden geschrapt.

Aanbesteding

De Autoriteit Consument en Markt (de voormalige NMa) moet nog bepalen of de nieuwe lijn is toegestaan. Maar het gevolg van het besluit van de Europese Commissie is dat de ACM de komst van de treinverbinding, die gaat onder de naam LageLandenLijn, ook niet meer mag toetsen aan die Nederlandse regels. 

De Nederlandse staat kan overigens nog wel in beroep gaan tegen het besluit van de Europese Commissie.

In juni werd bekend dat Arriva de aanbestedinsprocedure heeft gewonnen voor het verzorgen van de treindiensten tussen Den Haag en Brussel. Het is de bedoeling dat de treinvervoerder vanaf december 2015 op de Lage LandenLijn gaat rijden. Brussel Airport wordt met deze treinverbinding zonder overstappen bereikbaar vanuit Nederland.

Beneluxtrein

Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven. Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding. Toen bekend werd dat Den Haag geen onderdeel zou gaan uitmaken van het internationale treinennetwerk, nam de gemeente zelf het initiatief om de verbinding met Brussel te herstellen.

De Lage Landenlijn verbindt Den Haag Centraal ieder uur met Brussel-Zuid en stopt onderweg in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal. De trein kent geen reserveringsplicht en het prijsniveau van de treinkaartjes ligt rond een reis met een gewone intercitytrein.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.