Arriva, trein

Infrabel: nog geen besluit over Lage LandenLijn

Infrabel heeft nog niet besloten of de Lage LandenLijn wordt toegelaten op het Belgische spoor. Eerst gaat de spoorbeheerder na of de aanvragers voldoen aan de veiligheidseisen. Pas wordt bekeken welke spoorbedrijven gebruik mogen maken van de beschikbare treinpaden. Infrabel noemt de conclusies die nu al worden getrokken ‘voorbarig’. 



De Telegraaf schreef woensdag dat Infrabel voor 2014 alle treinpaden aan de NS gaat gunnen voor de treinen tussen Den Haag en Brussel. De Lage LandenLijn zou daardoor buitenspel komen staan.

Treinpaden

Volgens de gemeente Den Haag kunnen treinpaden ieder jaar worden aangevraagd. Als de Lage LandenLijn geen treinpaden krijgt, dan kan er volgend jaar gewoon een nieuwe aanvraag worden gedaan. 

De gemeente Den Haag en vervoerder Arriva verwachten overigens dat de eerste treinen pas vanaf 2015 zullen gaan rijden, zo meldt Den Haag FM.

Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven. Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding. Toen bekend werd dat Den Haag geen onderdeel zou gaan uitmaken van het internationale treinennetwerk, nam de gemeente zelf het initiatief om de verbinding met Brussel te herstellen.

Lage LandenLijn

De Lage Landenlijn verbindt Den Haag Centraal ieder uur met Brussel-Zuid en stopt onderweg in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal. De trein kent geen reserveringsplicht en het prijsniveau van de treinkaartjes ligt rond een reis met een gewone intercitytrein.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Infrabel: nog geen besluit over Lage LandenLijn”

Herbert Kuiling|15.08.13|16:34

Als de LLL geen treinpaden kan krijgen, dan moet wettelijk gezien het traject overbelast moeten worden verklaard. En waarom zou NS die paden wel kunnen krijgen en LLL niet? Dat vraagt voor arbitrage. En NS gebruikt niet eens alle toegewezen paden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Infrabel: nog geen besluit over Lage LandenLijn | OVPro.nl
Arriva, trein

Infrabel: nog geen besluit over Lage LandenLijn

Infrabel heeft nog niet besloten of de Lage LandenLijn wordt toegelaten op het Belgische spoor. Eerst gaat de spoorbeheerder na of de aanvragers voldoen aan de veiligheidseisen. Pas wordt bekeken welke spoorbedrijven gebruik mogen maken van de beschikbare treinpaden. Infrabel noemt de conclusies die nu al worden getrokken ‘voorbarig’. 



De Telegraaf schreef woensdag dat Infrabel voor 2014 alle treinpaden aan de NS gaat gunnen voor de treinen tussen Den Haag en Brussel. De Lage LandenLijn zou daardoor buitenspel komen staan.

Treinpaden

Volgens de gemeente Den Haag kunnen treinpaden ieder jaar worden aangevraagd. Als de Lage LandenLijn geen treinpaden krijgt, dan kan er volgend jaar gewoon een nieuwe aanvraag worden gedaan. 

De gemeente Den Haag en vervoerder Arriva verwachten overigens dat de eerste treinen pas vanaf 2015 zullen gaan rijden, zo meldt Den Haag FM.

Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven. Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding. Toen bekend werd dat Den Haag geen onderdeel zou gaan uitmaken van het internationale treinennetwerk, nam de gemeente zelf het initiatief om de verbinding met Brussel te herstellen.

Lage LandenLijn

De Lage Landenlijn verbindt Den Haag Centraal ieder uur met Brussel-Zuid en stopt onderweg in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal. De trein kent geen reserveringsplicht en het prijsniveau van de treinkaartjes ligt rond een reis met een gewone intercitytrein.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Infrabel: nog geen besluit over Lage LandenLijn”

Herbert Kuiling|15.08.13|16:34

Als de LLL geen treinpaden kan krijgen, dan moet wettelijk gezien het traject overbelast moeten worden verklaard. En waarom zou NS die paden wel kunnen krijgen en LLL niet? Dat vraagt voor arbitrage. En NS gebruikt niet eens alle toegewezen paden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.