Arriva krijgt nog geen vergunning voor Lage LandenLijn

Arriva, trein

Treinvervoerder Arriva mag de Lage LandenLijn tussen Den Haag en Brussel nog niet exploiteren. De verantwoordelijke Belgische vervoersautoriteit heeft Arriva niet het benodigde veiligheidscertificaat gegeven. Daardoor is een vergunning voor Arriva voorlopig van de baan. Arriva gaat volgend jaar opnieuw een aanvraag doen om de internationale treinverbinding te kunnen rijden.

Woordvoerder Joyce de Vries van Arriva: “De treinpaden om op het spoor te kunnen rijden worden jaarlijks toegekend. Nu is de aanvraag niet gehoneerd, maar we zullen volgend jaar opnieuw een verzoek indienen.” Arriva en de gemeente Den Haag willen pas in 2015 op het traject gaan rijden.

Financiële haalbaarheid

De Vries: “Verder hangt het ook nog samen van de vraag in hoeverre NS toestemming krijgt van het ministerie om af te wijken van haar contractuele verplichtingen om met hogesnelheidstreinen te rijden.” Arriva onderzoekt op dit moment nog de financiële haalbaarheid van de treinverbinding.

De Lage LandenLijn is een project van Arriva, de gemeente Den Haag en de Brusselse luchthaven Zaventem. Ook enkele gemeenten langs het traject steunen het project.

Veiligheidscertificaat

Arriva had de aanvraag voor het certificaat ingediend bij de Belgische Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de nationale veiligheidsinstantie. Ondernemingen die op het Belgische spoorwegnet willen rijden, moeten aan algemene Europese en specifieke Belgische eisen voldoen. Arriva voldeed niet aan alle Belgische voorwaarden.

Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven. Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding. Toen bekend werd dat Den Haag geen onderdeel zou gaan uitmaken van het internationale treinennetwerk, nam de gemeente zelf het initiatief om de verbinding met Brussel te herstellen.

Lage LandenLijn

Als de Lage Landenlijn er komt, dan verbindt deze Den Haag Centraal ieder uur met Brussel-Zuid. Er zal onderweg worden gestopt in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal.

Eind mei van dit jaar is besloten om te stoppen met de Fyra-trein V250 vanwege de vele gebreken van de hogensnelheidstrein. De NS en de NMBS hebben drie varianten voor de verbinding Nederland-België aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aangeboden. Mansveld zal de uitkomst daarvan op 1 oktober naar de Tweede Kamer sturen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.