NS, trein

NS gaat niet met Beneluxtrein Amsterdam-Brussel rijden

De NS gaat ook in 2014 niet met de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel rijden. De treinvervoerder heeft voor deze verbinding geen treinpaden aangevraagd. Dat meldt Maatschappij Voor Beter OV op basis van documenten op de website van ProRail. Er is wel capaciteit aangevraagd voor de verbinding tussen Den Haag en Brussel.

Maatschappij Voor Beter OV vindt het een misser dat de NS ook in 2014 geen rechtstreekse intercity kan laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. “Een klein jaar na het in duigen vallen van de Fyra-verbinding tussen beide steden is er nog steeds geen behoorlijk alternatief, anders dan de peperdure Thalys”, aldus de reizigersorganisatie.

Rechtstreekse verbinding

Een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Brussel is volgens de organisatie wel het minste wat de reiziger aangeboden dient te worden met name omdat de huidige treindienst tussen Nederland en België volstrekt onvoldoende is. Nu kunnen reizigers slechts kiezen tussen een intercity die in Den Haag begint in plaats van Amsterdam óf voor de veel duurdere Thalys.

Maatschappij Voor Beter OV: “De NS laat zien, ook in 2014 niet in staat te zijn om te komen tot een behoorlijk aanbod aan de treinreiziger tussen Nederland en België, dat gebaseerd is op een evenwichtige keuzevrijheid tussen gewone intercity’s en hogesnelheidsdiensten.”

Concessie

“Als dit het plan is dat de NS aan de staatssecretaris ter goedkeuring heeft voorgelegd, kan er geen twijfel bestaan over haar beslissing: de hsl-concessie kan dan niet langer in handen van de NS blijven. Er staan diverse andere spoorwegondernemingen te trappelen om de plaats van de NS in te nemen”, aldus de reizigersorganisatie.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.