Forse verliezen NS door mislukken Fyra-project

Fyra, AnsaldoBreda, hogesnelheidstrein

De NS heeft een nettoverlies van 76 miljoen euro geleden in het eerste half jaar van 2013. De spoorvervoerder wijt het negatieve resultaat aan de boekhoudkundige verliezen van 125 miljoen op de uit de dienstregeling gehaalde Fyra-treinen. Ook hebben minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten daarin een rol gespeeld. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de NS.

Het waardeverminderingsverlies door het stoppen met de Fyra bestaat uit de al betaalde bedragen onder aftrek van de bankgarantie. NS heeft een verlies van 125 miljoen euro in de boeken opgenomen, maar houdt rekening met een verlies van tussen de 0 en 300 miljoen euro.

Financiële gevolgen

“Gezien de onzekerheden rondom de afwikkeling van het contract is geen rekening gehouden met eventuele financiële gevolgen zoals het alsnog betalen van de verplichtingen uit het contract, eventuele claims over en weer en / of een eventuele verkoopopbrengst van het V250-materieel”, aldus NS.

Behalve de 125 miljoen die is afgeboekt op de Fyra-treinen, is er ook 122 miljoen euro extra gereserveerd om verliezen uit de concessie van de hogesnelheidslijn op te kunnen vangen.

Economische crisis

Volgens de spoorvervoerder was het eerste half jaar van 2013 een moeilijke periode. Daarbij waren de effecten van de economische crisis voelbaar, waardoor reizigers minder treinkaartjes kopen. Het negatieve resultaat betekent volgens NS niet dat de treinkaartjes duurder worden.

De reizigerstevredenheid over de prestaties van de NS waren in het tweede kwartaal van 2013 beter dan in dezelfde periode in het jaar daarvoor. Over het tweede kwartaal van 2013 gaf 76 procent van de reizigers een zeven of hoger voor de prestaties van het spoor en op de stations ten opzichte van 73 procent in het tweede kwartaal van 2012. De reizigerspunctualiteit nam in het tweede kwartaal van 2013 (92,6 procent) licht af ten opzichte van dezelfde periode (93,1 procent) in 2012 daarvoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.