spooronderhoud, werkzaamheden

Rover: spoorwerkzaamheden eerder bekendmaken

Rover vindt dat NS spoorwerkzaamheden eerder moet bekendmaken. De reizigersorganisatie ergert zich aan de overlast die reizigers ondervinden aan spoorwerkzaamheden. Volgens Rover neemt de impact van spoorwerkzaamheden op de reizigersdienst toe. Volgens NS is het niet handig om reizigers eerder te informeren over werkzaamheden, omdat de informatie hierover nog kan wijzigen.

Rover: “Nagenoeg elk weekend is het Nederlandse spoornet een gatenkaas door uitgevallen trajecten. Dat maakt reizen onvoorspelbaar en leidt niet zelden tot fikse verlenging van de reistijd.”

Werkzaamheden

Rover stoort zich ook aan grootschalige werkzaamheden waarbij stations langdurig niet bereikbaar zijn. Werkzaamheden zijn belangrijk maar hoeven niet zoveel overlast te veroorzaken, meent Rover. “In het verleden werd bijvoorbeeld enkel spoor rijden of rijtijd-verruiming toegepast. In het buitenland is dit nog steeds gangbaar.”

ProRail zegt dat er vanwege de veiligheid juist bewust is gekozen om het treinverkeer niet meer over een enkel spoor te laten rijden. Woordvoerder Michiel Haighton van ProRail: “Het rijden over enkel spoor bij werkzaamheden heeft er vorig jaar mede toe geleid dat twee passagierstreinen in Amsterdam Westerpark op elkaar zijn gebotst. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben ons geadviseerd om het rijden over enkel spoor te vermijden.” De directe oorzaak van de treinbotsing in Amsterdam Westerpark was een rood sein-passage.

Planning

Ook verwijt Rover ProRail een slechte planning zoals stremmingen die gelijk lopen met een parallel lopende Rijksweg. Of werkzaamheden in Zuid-Limburg in het zomerseizoen, terwijl André Rieu een maand lang duizenden mensen naar Maastricht trekt. Ook noemt de reizigersvereniging de slechte bereikbaarheid van Schiphol in de vakantiepiek als voorbeeld.

Haighton: “Wij maken de planning een jaar tot anderhalf jaar van tevoren. We houden daarbij rekening met evenementen of andere drukke periodes op het spoor. Alleen hebben hele grote werkzaamheden soms een bepaalde volgorde. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met alle belanghebbenden en we zijn permanent in gesprek met onder meer reizigersorganisaties over hoe we de buitendienststellingen zo klantvriendelijk mogelijk kunnen uitvoeren.

Consumentenoverleg

De afgelopen jaren is het aantal buitendienststellingen bij spoorwerkzaamheden toegenomen. Dat betekent dat er op het moment dat er gewerkt wordt geen treinen op het spoor rijden, waardoor een baanwerker veilig kan werken. Rover wil via het consumentenoverleg Locov de planning en late bekendmaking van spoorwerkzaamheden ter discussie stellen.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Rover: spoorwerkzaamheden eerder bekendmaken”

Paul Lamote|21.08.13|19:06

Conclusie: ProRail vertikt het gewoon om de overlast te beperken en heeft lak aan de reizigers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.