Trein, NS, station, Almere

Extra investering voor spoorverbinding Schiphol-Lelystad

Er wordt extra geld geïnvesteerd om de spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad te verbeteren. Daardoor wordt het mogelijk om vanaf 2023 elke tien minuten intercity’s en elke tien minuten een sprinter op de corridor (OV SAAL) te laten rijden. Zo wordt er 200 miljoen euro gereserveerd voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp. Dat zijn staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu en de regionale overheden woensdag in overleg met de spoorsector overeengekomen.

De afspraken zijn een aanvulling op de eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol, Amsterdamse Zuidas en Almere. Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de vele intercity’s de vele sprinters gemakkelijker passeren. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de inpassing, waaronder bij Weesp. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen. Ook kan met de afspraken op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) elke tien minuten een sprinter rijden.

Spoorverdubbeling

Met de investering om te komen tot 16 treinen per uur is een bedrag gemoeid van in totaal ongeveer 500 miljoen. Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris reeds 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en 70 miljoen voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook 200 miljoen extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp.

Op dit moment wordt voor 900 miljoen euro aan maatregelen voor de korte termijn uitgevoerd in de SAAL-corridor. Het gaat onder meer om een spoorverdubbeling (van twee naar vier sporen) op de Zuidtak van Amsterdam, keervoorzieningen in Almere en geluidschermen op het traject tussen Hoofddorp en Lelystad. Hier komen deze aanvullende afspraken nu dus bij.

Hoogfrequent spoorvervoer

Mansveld: “De hoogwaardige ontsluiting van Almere en een grotere bereikbaarheid van de Zuidas en Amsterdam zijn in de eerste plaats goed nieuws voor de reiziger. Met deze nieuwe afspraken kunnen tussen Amsterdam en Flevoland straks geen 8 treinen per uur, maar 16 treinen per uur rijden. Reizigers kunnen dan dus echt spoorboekloos gaan rijden. Daarnaast zijn deze investeringen ook een stimulans voor economische ontwikkeling. Ze geven bovendien een fikse impuls aan de werkgelegenheid.”

OV SAAL

Bestuurder Eric Wiebes van OV SAAL namens de regionale bestuurders: “Door het realiseren van hoogfrequent spoorvervoer tussen Almere en Amsterdam wordt de economische concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam verbeterd.”

Het project OV SAAL is onderdeel van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het dient om de capaciteit en kwaliteit van het openbaar vervoer in de SAAL-corridor stapsgewijs te verbeteren. De verbeteringen spelen in op de ruimtelijke ontwikkeling, zoals woningbouw in Almere, en de vervoervraag in de regio.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.