wissel, Dronten-Lelystad

Defecte wissel bij Zwolle op zijn vroegst pas vrijdag hersteld

Door schade aan een wissel kunnen pas op zijn vroegst vrijdag weer sprinters tussen Dronten en Zwolle rijden. ProRail geeft aan dat het erom gaat spannen, omdat de werkzaamheden behoorlijk veel tijd in beslag nemen. Intercity’s kunnen wel over het traject rijden. Een passagierstrein heeft maandag een hogesnelheidswissel bij de Hanzebrug kapot gereden na het passeren van een rood sein. Daardoor is het al sinds maandag niet mogelijk voor stoptreinen om over dit traject te rijden.

Het wissel wordt naar verwachting donderdagnacht definitief gerepareerd. Een nieuw onderdeel van het hogesnelheidswissel dient voor plaatsing in het spoor eerst op maat te worden gemaakt. Volgens ProRail is voor de reparatie een buitendienststelling van twaalf uur nodig. De spoorbeheerder kijkt nu hoe dit kan worden ingepland.

Rood sein-passage

De machinist van de sprinter miste maandag een rood sein en reed daarna over het wissel dat nog niet in de goede richting stond voor deze trein. Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: “Een hogesnelheidswissel heeft meer bewegende delen dan een normaal wissel. De schade daarvan loopt in de tonnen.”

“We hebben ervoor gekozen om het wissel ’s nachts te repareren zodat de intercity’s gewoon kunnen blijven rijden. Omdat voor de herstelwerkzaamheden een buitendienststelling van 12 uur nodig is, gaat het erom spannen of we dit goed krijgen ingepland.” ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoeken hoe het kan dat de trein het rood sein passeerde.

Rood sein-passage

Maatschappij Voor Beter OV schrijft in een brief aan ProRail-directeur Marion Gout dat de spoorbeheerder dient te stoppen met schrappen van wissels. “Langdurige hersteltijden voor kapotte infrastructuur staan naar ons oordeel op gespannen voet met uw streven het aantal wissels in het spoorwegnet fors te reduceren. Dat kan naar onze mening in ieder geval niet zolang de beschikbaarheid van de resterende infrastructuur niet op een fors hoger plan is gebracht. Immers, om een storing heenrijden is bij gebrek aan extra wissels niet mogelijk”, zo schrijft de reizigersorganisatie in de brief.

ProRail wil zoveel mogelijk wissels die overbodig zijn verwijderen. Ook wissels die niet in gebruik zijn, kunnen vanwege de techniek verstoringen veroorzaken.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Defecte wissel bij Zwolle op zijn vroegst pas vrijdag hersteld | OVPro.nl
wissel, Dronten-Lelystad

Defecte wissel bij Zwolle op zijn vroegst pas vrijdag hersteld

Door schade aan een wissel kunnen pas op zijn vroegst vrijdag weer sprinters tussen Dronten en Zwolle rijden. ProRail geeft aan dat het erom gaat spannen, omdat de werkzaamheden behoorlijk veel tijd in beslag nemen. Intercity’s kunnen wel over het traject rijden. Een passagierstrein heeft maandag een hogesnelheidswissel bij de Hanzebrug kapot gereden na het passeren van een rood sein. Daardoor is het al sinds maandag niet mogelijk voor stoptreinen om over dit traject te rijden.

Het wissel wordt naar verwachting donderdagnacht definitief gerepareerd. Een nieuw onderdeel van het hogesnelheidswissel dient voor plaatsing in het spoor eerst op maat te worden gemaakt. Volgens ProRail is voor de reparatie een buitendienststelling van twaalf uur nodig. De spoorbeheerder kijkt nu hoe dit kan worden ingepland.

Rood sein-passage

De machinist van de sprinter miste maandag een rood sein en reed daarna over het wissel dat nog niet in de goede richting stond voor deze trein. Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: “Een hogesnelheidswissel heeft meer bewegende delen dan een normaal wissel. De schade daarvan loopt in de tonnen.”

“We hebben ervoor gekozen om het wissel ’s nachts te repareren zodat de intercity’s gewoon kunnen blijven rijden. Omdat voor de herstelwerkzaamheden een buitendienststelling van 12 uur nodig is, gaat het erom spannen of we dit goed krijgen ingepland.” ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoeken hoe het kan dat de trein het rood sein passeerde.

Rood sein-passage

Maatschappij Voor Beter OV schrijft in een brief aan ProRail-directeur Marion Gout dat de spoorbeheerder dient te stoppen met schrappen van wissels. “Langdurige hersteltijden voor kapotte infrastructuur staan naar ons oordeel op gespannen voet met uw streven het aantal wissels in het spoorwegnet fors te reduceren. Dat kan naar onze mening in ieder geval niet zolang de beschikbaarheid van de resterende infrastructuur niet op een fors hoger plan is gebracht. Immers, om een storing heenrijden is bij gebrek aan extra wissels niet mogelijk”, zo schrijft de reizigersorganisatie in de brief.

ProRail wil zoveel mogelijk wissels die overbodig zijn verwijderen. Ook wissels die niet in gebruik zijn, kunnen vanwege de techniek verstoringen veroorzaken.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.