Mogelijk treinramp voorkomen door noodstop na STS-passage

wissel, spoor



De intercity vanuit Amersfoort heeft een noodstop gemaakt toen de intercity uit Lelystad op 2 september vlak voor de Hanzebrug bij Zwolle een STS-passage maakte. Daarmee lijkt een treinramp te zijn voorkomen. ProRail wil dat niet bevestigen en zegt eerst de resultaten van het onderzoek af te wachten.

 De machinist van de trein zou zijn gewaarschuwd door flankbeveiliging, een ultramodern waarschuwingssysteem dat nog vrijwel nergens op het spoor ligt.

Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: “De trein uit Amersfoort heeft een snelremming gemaakt.” 

Of er bij de noodstop passagiers zijn gevallen, is volgens hem onbekend. Wat vaststaat is dat het sein op rood heeft gestaan op de Hanzelijn en het sein vanuit de richting Amersfoort op groen.

Hogesnelheidswissel

De intercity uit Lelystad die op 2 september door het rood sein reed, zou na de STS-passage enkele honderden meters zijn doorgereden. Daarbij is een hogesnelheidswissel kapot gereden die klaar stond voor de tegemoetkomende trein uit Amersfoort. Het lijkt er daarmee op dat het beveiligingssysteem Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv) heeft gefaald. Ook dit wil ProRail niet bevestigen.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport onderzoekt het incident. Woordvoerder Anne van der Vliet: “We onderzoeken de zaak omdat er sprake was van twee treinen die bijna tegenover elkaar zijn komen te staan.” Ook ProRail doet onderzoek naar de zaak.

Reparatie

ProRail is op dit moment bezig met de reparatie van de hogesnelheidswissel. Daardoor kunnen naar verwachting pas vrijdag weer sprinters tussen Dronten en Zwolle rijden. Om het wissel te repareren zijn zowel de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) als de Veluwelijn (Amersfoort-Zwolle) buitendienst gesteld. Op deze trajecten kunnen er intercity’s op dit traject rijden, maar geen sprinters.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.