treinongeluk, Amsterdam Westerpark

Verbijstering over strafvervolging machiniste

NS, vakbonden en reizigersorganisaties hebben verbijsterd gereageerd op het besluit van het Openbaar Ministerie (OM) om de machiniste van het treinongeluk in Amsterdam Westerpark vorig jaar april strafrechtelijk te vervolgen. NS vindt het opleggen van een taakstraf “een zeer zware stap” zeker omdat er “een samenloop was van verschillende omstandigheden”.

Het OM maakte woensdag bekend de machiniste van de sprinter die op 21 april vorig jaar op een intercity botste, strafrechtelijk te vervolgen. Het OM wil de machiniste een taakstraf van 120 uur opleggen. Als de machiniste niet met de taakstraf akkoord gaat, dan moet ze voor de rechter verschijnen. Bij het enstige treinongeluk viel één dode en raakten bijna tweehonderd mensen gewond.

Ingrijpend

Op het baanvak waar de sprinter reed was op die dag wegens werkzaamheden slechts een enkelspoor beschikbaar. Het OM vindt dat de machiniste niet oplettend genoeg was, omdat ze “beroepshalve aan het bellen” was “terwijl ze goed op de seinen moest letten”.

De NS zegt in een reactie dat het ongeluk bij Amsterdam Westerpark zeer ingrijpend was, “in de eerste plaats voor de slachtoffers, maar ook voor de machinist”.

Verzet

“Machinisten doen naar eer en geweten hun werk en geen enkele machinist rijdt ooit bewust door rood. Een ongeval met slachtoffers is één van de ergste dingen die een machinist kan overkomen”, aldus de NS.

Het gaat om een voornemen van het OM dus de beschikking is nog niet definitief. NS en de machinist zijn op dit moment in afwachting van een nadere onderbouwing door het OM. Als de beschikking definitief wordt kan de machinist kan er voor kiezen daartegen in verzet te gaan. In dat geval moet de rechter zich over de zaak buigen.

Stappen

De NS zegt zich te beraden op eventuele stappen richting het OM, “gelet op de stevige uitspraak en in het licht van de onderzoeken van ILT en OVV”. De treinvervoerder heeft betrokken collega’s en de slachtoffers van het ongeval zijn persoonlijk over het voornemen van het OM geïnformeerd.

FNV Spoor vindt dat de machiniste “disproportioneel wordt gestraft”. Bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor: “Het OM gaat nu een daad stellen die juist negatief zal uitwerken op het spoorpersoneel. Iedere machinist krijgt een nachtmerrie bij het missen van een rood sein. Een machinist zal nooit bewust door een rood sein rijden.”

Bizar besluit

In de situatie van de botsing van de twee treinen in 2012 waren volgens FNV Spoor meerdere oorzaken en omstandigheden aan de orde die leidden tot de botsing. De vakbond wijst erop dat ProRail en NS niet hebben voldaan aan de gestelde normen. Berghuis: “Maar volgens het OM kunnen ProRail en de NS met deze overtreding niet strafrechtelijk worden vervolgd FNV Spoor vindt dit een bizar besluit en zal zich verzetten tegen dit soort uitspraken en het personeel maximaal steunen.”

Ook vakbond voor rijdend personeel VVMC reageert geschrokken op de straf die het OM wil opleggen aan de machiniste. “Geen enkele machinist rijdt bewust door rood. Het door rood rijden wordt door de machinisten als een doodzonde beschouwd”, aldus VVMC. De vakbond zegt zich tegen het voornemen van het OM te verzetten.

Heksenjacht

Ook Maatschappij Voor Beter OV vindt dat strafrechtelijk vervolgen van de machiniste te ver gaan. Voorzitter Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie: “De vervolging, nota bene meer dan een jaar na het ongeluk, heeft het karakter van een heksenjacht. Dit heeft de machiniste in kwestie ondanks alles niet verdiend.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Machiniste treinongeluk strafrechtelijk vervolgd

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verbijstering over strafvervolging machiniste | OVPro.nl
treinongeluk, Amsterdam Westerpark

Verbijstering over strafvervolging machiniste

NS, vakbonden en reizigersorganisaties hebben verbijsterd gereageerd op het besluit van het Openbaar Ministerie (OM) om de machiniste van het treinongeluk in Amsterdam Westerpark vorig jaar april strafrechtelijk te vervolgen. NS vindt het opleggen van een taakstraf “een zeer zware stap” zeker omdat er “een samenloop was van verschillende omstandigheden”.

Het OM maakte woensdag bekend de machiniste van de sprinter die op 21 april vorig jaar op een intercity botste, strafrechtelijk te vervolgen. Het OM wil de machiniste een taakstraf van 120 uur opleggen. Als de machiniste niet met de taakstraf akkoord gaat, dan moet ze voor de rechter verschijnen. Bij het enstige treinongeluk viel één dode en raakten bijna tweehonderd mensen gewond.

Ingrijpend

Op het baanvak waar de sprinter reed was op die dag wegens werkzaamheden slechts een enkelspoor beschikbaar. Het OM vindt dat de machiniste niet oplettend genoeg was, omdat ze “beroepshalve aan het bellen” was “terwijl ze goed op de seinen moest letten”.

De NS zegt in een reactie dat het ongeluk bij Amsterdam Westerpark zeer ingrijpend was, “in de eerste plaats voor de slachtoffers, maar ook voor de machinist”.

Verzet

“Machinisten doen naar eer en geweten hun werk en geen enkele machinist rijdt ooit bewust door rood. Een ongeval met slachtoffers is één van de ergste dingen die een machinist kan overkomen”, aldus de NS.

Het gaat om een voornemen van het OM dus de beschikking is nog niet definitief. NS en de machinist zijn op dit moment in afwachting van een nadere onderbouwing door het OM. Als de beschikking definitief wordt kan de machinist kan er voor kiezen daartegen in verzet te gaan. In dat geval moet de rechter zich over de zaak buigen.

Stappen

De NS zegt zich te beraden op eventuele stappen richting het OM, “gelet op de stevige uitspraak en in het licht van de onderzoeken van ILT en OVV”. De treinvervoerder heeft betrokken collega’s en de slachtoffers van het ongeval zijn persoonlijk over het voornemen van het OM geïnformeerd.

FNV Spoor vindt dat de machiniste “disproportioneel wordt gestraft”. Bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor: “Het OM gaat nu een daad stellen die juist negatief zal uitwerken op het spoorpersoneel. Iedere machinist krijgt een nachtmerrie bij het missen van een rood sein. Een machinist zal nooit bewust door een rood sein rijden.”

Bizar besluit

In de situatie van de botsing van de twee treinen in 2012 waren volgens FNV Spoor meerdere oorzaken en omstandigheden aan de orde die leidden tot de botsing. De vakbond wijst erop dat ProRail en NS niet hebben voldaan aan de gestelde normen. Berghuis: “Maar volgens het OM kunnen ProRail en de NS met deze overtreding niet strafrechtelijk worden vervolgd FNV Spoor vindt dit een bizar besluit en zal zich verzetten tegen dit soort uitspraken en het personeel maximaal steunen.”

Ook vakbond voor rijdend personeel VVMC reageert geschrokken op de straf die het OM wil opleggen aan de machiniste. “Geen enkele machinist rijdt bewust door rood. Het door rood rijden wordt door de machinisten als een doodzonde beschouwd”, aldus VVMC. De vakbond zegt zich tegen het voornemen van het OM te verzetten.

Heksenjacht

Ook Maatschappij Voor Beter OV vindt dat strafrechtelijk vervolgen van de machiniste te ver gaan. Voorzitter Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie: “De vervolging, nota bene meer dan een jaar na het ongeluk, heeft het karakter van een heksenjacht. Dit heeft de machiniste in kwestie ondanks alles niet verdiend.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Machiniste treinongeluk strafrechtelijk vervolgd

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.