Locov wijst tariefverhoging treinkaartjes NS af

NS, trein

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) heeft een negatief advies uitgesproken over de door de NS voorgestelde prijsstijging van 3,4 procent. “De voorgenomen maatregelen maken het reizen per trein duurder en meer gecompliceerd. Wij zien een stapeling van voornemens om de kosten door te schuiven naar de reiziger, waardoor de treinprijzen te ver uitstijgen boven de inflatie”, aldus het Locov.

De NS wil de prijsverhoging gebruiken om de hogere gebruikersvergoeding voor het spoor van 50 miljoen euro per 2015 te kunnen betalen. “Deze verhoging wordt in het geheel doorgeschoven naar de reiziger. Dat vinden wij een te gemakkelijke oplossing, waarmee wij het principieel oneens zijn”, zo schrijft het Locov in een brief aan directeur Ingrid Thijssen van NS Reizigers.

Prijsstijging

Een stijging van de prijzen voor treinkaartjes, komt in een periode van crisis extra hard aan voor reizigers, concludeert het Locov. “Ook voor reizigers geldt dat zij scherper op hun uitgaven moeten letten. Het openbaar vervoer moet betaalbaar blijven, ook voor mensen met een smalle beurs.” Het uitsmeren van de extra prijsverhoging over meerdere jaren neemt de bezwaren van de consumentenorganisaties niet weg.

Het Locov verwacht dat de verhoging van de treinkaartjes niet tot verbetering van de dienstregeling zal leiden, eerder het tegenovergestelde. “In 2014 krijgen reizigers nog meer dan afgelopen jaren te maken met gestremde trajecten wegens werkzaamheden van ProRail. Een extra prijsstijging in combinatie met een overmaat aan hinderlijke buitendienststellingen kan ertoe leiden dat reizigers afhaken.”

Dubbel opstaptarief

Locov noemt minder treinreizigers ‘zeer ongewenst’. Niet alleen vanwege de doelstellingen van een gezond mobiliteitsbeleid, maar ook omdat NS dan inkomsten misloopt.”

Ook geeft het Locov een negatief advies over het doorberekenen van de opbrengsten die vervoerders mislopen door de opheffing van het dubbel opstaptarief aan de reizigers. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur heeft eerder besloten deze maatregel toch te nemen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.