Aanbesteding treinverbinding Alphen aan den Rijn-Gouda

station, treinen, NS

De treinverbinding tussen Alphen aan den Rijn en Gouda wordt openbaar aanbesteed. Op dit moment verzorgt de NS op dit traject het treinvervoer, vanaf 11 december 2016 start de nieuwe concessie. Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Zuid-Holland hebben het programma van eisen vastgesteld waarin is bepaald aan welke voorwaarden de vervoerder moet voldoen.

De light train tussen Alphen aan den Rijn en Gouda gaat een belangrijke spil worden in R-net, het openbaar vervoer netwerk van de Randstad. Vanuit Alphen aan den Rijn zal R-net snelle verbindingen kennen met Leiden, Utrecht en Schiphol. Vanuit Gouda met Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

Treinverbinding

De trein tussen Alphen aan den Rijn en Gouda zal vaker gaan rijden. In ieder geval vier keer per uur in de spits en afhankelijk van de uitkomsten van de aanbesteding mogelijk ook vaker in de daluren. Dienstregeling, vertrektijden en aansluitingen moeten daarbij goed zijn afgestemd met de busvervoerder en met het hoofdrailnet. Het in te zetten treinmaterieel zal moeten beschikken over onder andere een gelijkvloerse instap met het perron en over gratis WiFi.

Het programma van eisen van GS is gebaseerd op de uitgangspunten die Provinciale Staten onlangs hebben vastgesteld. Verder hebben GS de adviezen van de reizigersorganisatie en de regio’s meegenomen. Naar verwachting wordt in maart volgend jaar bekend welke vervoerder de nieuwe concessie voor 15 jaar krijgt. Jaarlijks verleent de provincie ruim drie miljoen euro subsidie voor de treinverbinding Alphen aan den Rijn – Gouda.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

7 reacties op “Aanbesteding treinverbinding Alphen aan den Rijn-Gouda”

Willemijn van der Kolk|04.11.13|17:10

(slot)
Het is nog niet precies bekend hoe de lighttrain eruit zal gaan zien. In ieder geval zal het een R-net trein worden: in de rood-grijze huisstijlkleur, comfortabel met gelijkvloerse instap, met actuele reisinformatie en met gratis wifi. Ook op de stations wordt extra aandacht besteed aan comfort, bereikbaarheid en er komen elektronische reisinformatiezuilen.

We hopen uw vraag naar wens te hebben beantwoord, voor meer informatie: http://www.zuid-holland.nl/R-net

Willemijn van der Kolk|04.11.13|17:10

(vervolg, is weggevallen)
Deze R-net trein lijn wordt niet doorgetrokken naar Leiden, omdat op het traject Utrecht-Alphen-Leiden ook een kwartiersdienst zal gaan rijden (door inzet van een extra NS-sprinter).
Er zal gezorgd worden voor een optimale overstapmogelijkheid te Alphen, zodat reizigers alsnog vanuit Gouda-Alphen een goede verbinding houden naar Leiden.

Willemijn van der Kolk|04.11.13|17:09

aanvulling – is weggevallen:
Deze R-net trein lijn wordt niet doorgetrokken naar Leiden, omdat op het traject Utrecht-Alphen-Leiden ook een kwartiersdienst zal gaan rijden (door inzet van een extra NS-sprinter).
Er zal gezorgd worden voor een optimale overstapmogelijkheid te Alphen, zodat reizigers alsnog vanuit Gouda-Alphen een goede verbinding houden naar Leiden.

Anoniem|30.10.13|10:09

Voor de reiziger betekent de komst van R-net dat er, in ieder geval in de spits, elk kwartier een lighttrain gaat rijden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Daarbij worden tenminste twee nieuwe haltes aangedaan, Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Zuid. Om dit te kunnen realiseren zijn op enkele locaties infrastructurele aanspassingen nodig, waaronder het realiseren van een passeermogelijkheid (stukje dubbel spoor) voor de treinen tussen Waddinxveen-Zuid en Gouda. (…)

Paul Lamote|22.10.13|23:32

Gelukkig, weer een traject waar die incompetente NS verdwijnt.
Komt er misschien ook eindelijk eens nieuw materieel.

baxspace|15.10.13|11:13

Overigens denk ik dat het ook tijd wordt dat er vernieuwend gedacht wordt. Er zijn plannen om de Amstelveenlijn te verlengen naar Uithoorn. Er zou ’s op een grotere schaal gedacht moeten worden aan deze lijnen te koppelen. Van Uithoorn naar Alphen is dan niet meer zo ver. Desnoods wordt het een light rail over enkelspoor, maar dan wordt Alphen ontsloten. De hoeveelheid autoverkeer tussen Alphen en de regio Schiphol/Amstelveen is door de weeks groot. Maak r-net inderdaad RandstadNet. Toon visie!

baxspace|15.10.13|11:11

Wat houdt dit dan in voor de consument? Wordt het spoor tussen Gouda en Alphen dan ook verdubbeld? Dat zou nog wat kunnen gaan kosten.
Wat is er mis met deze lijn vanaf Alphen dan ook door te trekken naar Leiden? Is daar ruimte voor? Denkt men hierbij dan aan zo’n Arriva-trein, zoals ook tussen bijv. Harlingen en Leeuwarden rijdt? Ik ben benieuwd.