Staatssecretaris Wilma Mansveld, Tweede Kamer, debat

Mansveld wijst alternatief plan Arriva voor hsl af

Vervoerder Arriva mag niet gaan rijden op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam en Brussel. Dat laat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer weten. Arriva heeft samen met moedermaatschappij Deutsche Bahn het ministerie een alternatief plan aangeboden voor de uitgevallen Fyra-treinen. Mansveld zegt dat er is besloten om “niet over te gaan tot een marktconsultatie”.

Mansveld: “Het is alleen mogelijk om op het voorstel van Arriva/Deutsche Bahn in te gaan in het kader van een nieuwe aanbesteding van het vervoer over de HSL-Zuid. Omdat er op dit moment geen sprake van een nieuwe aanbesteding is, kan er niet met Arriva/Deutsche Bahn worden gesproken over het voorstel.”

Versoepeling voorwaarde

“Verder stelt Arriva/Deutsche Bahn een voorwaarde met betrekking tot het hoofdrailnet die niet in lijn is met het Regeerakkoord. Er zijn dus meer redenen om niet op het voorstel in te gaan. Versoepeling van deze voorwaarde leidt niet tot een verandering van het standpunt om het voorstel niet met Arriva/Deutsche Bahn te bespreken”, zo stelt de staatssecretaris. Als tegenprestatie voor de uitvoering van de voorgestelde plannen eist Arriva in het voorstel dat een deel van het hoofdrailnet wordt aanbesteed om de risico’s van de exploitatie van de hsl te kunnen dragen.

Vervoerder Arriva maakt in het alternatief plan aan het ministerie bekend eind 2016 al met treinen met 300 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn  te kunnen rijden. Ook kan de vervoerder in samenwerking met moedermaatschappij Deutsche Bahn al in 2015 met 200 kilometer per uur over het internationale spoor rijden. Dat is zes jaar eerder dan de NS dat kan realiseren.

Illegale staatssteun

De Europese Commissie is ondertussen een onderzoek gestart naar illegale staatssteun van de overheid aan de NS. Het onderzoek richt zich op het gunnen van de concessie voor de hogesnelheidslijn aan de treinvervoerder. In de nieuwe plannen van NS is weinig meer over van de oorspronkelijke concessie, waarbij de vergoeding voor het exploiteren van de hsl omlaag is gegaan.

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Mansveld wijst alternatief plan Arriva voor hsl af”

Joris van den Hurk|02.11.13|10:25

Uilskuiken aan het stuur!!

Triest at we de slechtste minister en staatssecretaris ooit aan de leiding hebben. Zonder concurrentie had het goederenvervoer in Nederland niet meer bestaan. Zonder concurrenten zouden alle secundaire spoorlijnen in Nederland gesloten zijn.
Concurrentie bewijst dat je stevige vervoersgroei kunt realiseren, met minder subsidie en met een hoge performance, en dat op enkelspoors diesellijnen met veel te weinig capaciteit. Bij NS moet roer om, concurrentie werkt.

Paul Lamote|02.11.13|15:01

Mw Mansveld zit er alleen voor de eigen belangen als aandeelhouder.
De reiziger kan wat haar betreft kapot vallen.

Paul Lamote|04.11.13|11:19

Dit situatie bij NS lijkt steeds meer op de laatste dagen van British Rail voor de grote privatisering: een sociale werkplaats voor het personeel, geen enkele klantgerichtheid, grote achterstanden bij investeringen in materieel, etc. Een staatsbedrijf uit de oude doos, dat door een links ideologische staatssecretaris de hand boven het hoofd wordt gehouden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.