Genomineerden voor Nationale OV-prijs bekendgemaakt

SocialCoupé, Nationale OV-prijs

Railforum heeft de drie genomineerden voor de Nationale OV-prijs bekendgemaakt. Stadsvervoerder HTM is genomineerd met het idee om via hoteliers anonieme OV-chipkaarten aan hotelgasten te verstrekken. Stefan de Konink is genomineerd vanwege de diverse reisinformatie-apps die het reizen per OV prettiger maken. Het derde initiatief dat genomineerd is, is de SocialCoupé dat door twee studenten is ingediend. De genomineerden presenteren hun verbeteringen voor het OV donderdag tijdens het jaarcongres van Railforum aan ruim driehonderd professionals uit de sector.

De jury koos de drie verbeteringen voor het OV uit ruim veertig inzendingen. De prijs, die door de jury ‘De Blije Reizigers Prijs 2013’ is gedoopt, gaat naar een verbetering in het OV die reizen op een vernieuwende wijze prettiger maakt. De winnaar wordt geholpen bij de landelijke uitrol van de verbetering.

Klantvriendelijk

Stadsvervoerder HTM is een van de genomineerden voor de prijs met het idee om via hoteliers anonieme OV-chipkaarten op een gebruikersvriendelijke manier te verstrekken aan hotelgasten. Dit maakt het makkelijker voor hen om met het Nederlandse OV reizen.

Tweede genomineerde is Stefan de Konink. Hij is digitale pionier, voorvechter van Open Data en voorzitter van Stichting Open Geo. De Konink is verantwoordelijk voor diverse reisinformatie-apps om reizen per OV te prettiger te maken. Derde genomineerde is het idee SocialCoupé dat door twee studenten is ingediend. Zij laten samen met NS zien dat reizen een ideale plek kan zijn voor leuke ontmoetingen.

Jury

Volgens de jury blijkt uit de inzendingen dat bedrijven, overheden en vervoerders zeer creatief zijn om het gebruik van de OV-chipkaart klantvriendelijker te maken. Zo zijn er diverse websites waar men de weg kan vinden in het woud aan tarieven en zijn er tal van speciale kaartjes geïntroduceerd.

De jury vindt het een prachtig initiatief dat hotelgasten in de Haagse regio een kant-en-klare OV-chipkaart krijgen. Vooral het principe dat zij ook de 7,50 euro borg terug kunnen krijgen verlaagt daarbij de drempel.

Prettiger reizen

De jury hoopt dat de branche snel het reizen op rekening – dat nu alleen voor zakelijke reizigers beschikbaar is – ook voor consumenten mogelijk maakt, inclusief het achteraf berekenen en verrekenen van het beste tarief. Pas dan biedt de OV-chipkaart de beloofde meerwaarde voor de reiziger.

Het merendeel van de inzendingen betreft applicaties die reizen per OV voor de reiziger plezieriger maken. Soms voor specifieke doelgroepen zoals de OV-coach voor kinderen in het speciaal onderwijs, soms voor alle reizigers zoals ‘Live OV’.

Apps

Voor slimmer reizen, met actuele data en multimodaal, neemt de ontwikkeling van apps een vlucht. Binnenkort worden deze apps door Rover, GOVI en Consumentenbond door een klantenpanel beoordeeld.

Al deze apps kan men bouwen doordat de data steeds meer ter beschikking komen. Volgens de jury is Stefan de Konink van  Stichting  Open Geo daar hét symbool van. De jury kijkt reikhalzend uit naar het project Multimodale Reisinformatie van de Provincie Noord-Brabant.

Ontmoeting

Het plezieriger maken van het reizen kent volgens de jury ook een sociale kant. Bijna elke vervoerder bouwt via de nieuwe media aan een sterkere band met zijn klanten. Klantvriendelijke campagnes zoals ‘Make my Day’ van HTM geven het OV een menselijker gezicht.

Collectief vervoer betekent automatisch samen reizen. De ene keer heb je zin om te werken of te lezen en de andere keer zin in een nieuwe ontmoeting, een gesprek of het delen van ervaringen. Dat een trein een ideale plek is om andere mensen te ontmoeten is de drijfveer geweest van Jop Doets en Laurent Lubbers. Deze studenten bedachten SocialCoupé en kregen medewerking van NS om in 2013 al zeven keer samen een SocialCoupé te organiseren. De jury vindt dit een mooi initiatief dat zowel bij NS als ook bij andere vervoerders een vervolg verdient.

Uitreiking

Alle overige inzendingen brengt Railforum komende maanden onder de aandacht bij haar leden. Elke verbetering die het reizen per OV plezieriger maakt verdient erkenning en bij alle partijen bekend te zijn. Railforum wil het zo  de mogelijkheden tot landelijke opschaling laten beoordelen.

De prijswinnaar krijgt  ‘De Blije Reizigers Prijs 2013’ rond 17.30 uur op het podium in het Haags Openbaar Vervoer Museum overhandigd.

De inzending SocialCoupé is een van de genomineerden:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.