VVD: breng ProRail direct onder bij ministerie

Betty de Boer, Tweede Kamerlid, VVD

Spoorbeheerder ProRail moet direct onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaan vallen. Dat zei VVD-Kamerlid Betty de Boer dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Ze wil dat er eenzelfde constructie zoals met Rijkswaterstaat, de beheerder van het wegennet. De VVD’er vindt het logischer dat ProRail rechtstreeks door het ministerie wordt aangestuurd, omdat de spoorbeheerder ook rechtstreeks geld krijgt uit de algemene middelen.

ProRail is hoofdverantwoordelijk voor het beheer en de verdeling van alle capaciteit op het spoor en dient daarom volgens de VVD’er ‘direct te worden aangestuurd door het ministerie in plaats van op afstand gezet in een BV’.

Structuurdiscussie

Er is al een geruime tijd discussie over de huidige structuur tussen ProRail en de NS en de rol van het ministerie daarin. Een aantal Kamerleden hoopt dat verandering zal leiden tot beter onderhoud, een veiliger spoor en meer invloed van staatssecretaris Wilma Mansveld. De Tweede Kamer kan het alleen niet eens worden over de manier waarop het spoor en het onderhoud georganiseerd dient te worden worden. De PvdA vindt dat de NS en ProRail weer één organisatie moeten worden.

PVV en ChristenUnie zien het liefst dat Rijkswaterstaat de taken van ProRail erbij neemt. Dat had eerder de steun van de VVD, maar deze partij kiest nu toch voor een zelfstandige organisatie omdat er anders een grote reorganisatie nodig is. De SP voelt meer voor een fusie, terwijl het CDA de huidige indeling wil behouden.

Rol Keyrail

De Boer pleit er verder voor dat Keyrail de makelaar op het spoor wordt voor het goederenvervoer. Ze hoopt dat daarmee de aangewezen treinpaden voor goederenvervoer beter benut worden dan nu het geval is. “Goederenvervoerders moeten nu voor een goederenrit bij twee instanties aankloppen wat onnodig veel tijd en bureaucratie kost. De VVD wil geen twee regisseurs op het spoor”, aldus De Boer.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.