station Zwolle, Arriva

ACM: machtige positie NS benadeelt regionale treinvervoerders

FOTO NIET GEBRUIKEN!

Vervoerders op regionale spoorlijnen, zoals Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus, zijn te afhankelijk van de NS en Trans Link Systems (TLS), de organisatie achter de OV-chipkaart. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat dat ten koste van de dienstverlening aan de reiziger. Dat is de uitkomst van de Quickscan personenvervoer per spoor 2013 die ACM op verzoek van de Tweede Kamer en het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft opgesteld. ACM adviseert in het rapport onder meer het beheer van de stations af te splitsen van de NS.

Uitsluitend NS heeft het recht stations te exploiteren, ook op de stations waar NS als vervoerder niet komt. De mogelijkheden die NS heeft geboden aan decentrale overheden om hier commerciële activiteiten te ontplooien zijn nagenoeg onbekend. Daarnaast worden daar volgens ACM veel voorwaarden aan gesteld.

Level playing field

ACM-bestuurslid Henk Don: “Als een partij als Arriva op een station een klantenbalie of winkeltje wil openen dan moeten ze bij de NS langs, hun grootste concurrent. Wat volgt zijn moeizame en langlopende onderhandelingen tussen regionale vervoerders en de NS. Wij zien onvoldoende prikkels voor de NS om zich in te zetten op een manier die goed is voor de reiziger.”

Bij biedingen op concessies voor regionale spoorlijnen heeft NS vervolgens het voordeel dat hieruit inkomsten gegenereerd kunnen worden die de exploitatie financieel kunnen helpen. Andere vervoerders hebben die mogelijkheid niet zodat een level playing field ontbreekt, zo concludeert ACM in het rapport.

Verdeling opbrengsten

Ook de verdeling van de opbrengsten en de informatievoorziening zouden volgens ACM onafhankelijk van de NS geregeld kunnen worden. De organisatie van TLS (68 procent eigendom NS) dient daarom anders ingericht te worden. 

De regionale vervoerders stellen dat TLS niet transparant is over kosten, niet dienstverlenend en buitensporige tarieven rekent. Daarnaast is de betrouwbaarheid van de financiële afwikkeling voor hen een punt van onzekerheid.

Don: “Wij zien dat de vervoerders geen andere keuze hebben dan gebruik te maken van het OV-chipkaartsysteem van TLS. De NS heeft het bij TLS voor het overgrote deel voor het zeggen. De belangen van regionale vervoerders en hun reizigers worden onvoldoende behartigd.”

Tarieven ondoorzichtig

“Zo zijn de tarieven die TLS rekent ondoorzichtig, dus eigenlijk is het voor regionale vervoerders te hopen dat ze niet teveel betalen. Daarnaast zien we dat de kans groot is dat TLS bepaalde innovaties, zoals in- en uitchecken met je mobiele telefoon, vertraagt. In elk geval zijn regionale vervoerders ook op dit vlak afhankelijk van de NS en TLS”, aldus het bestuurslid.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “ACM: machtige positie NS benadeelt regionale treinvervoerders”

Ibo De Joode|19.11.13|14:16

Je kunt het wel of niet eens zijn met TLS en de OV-chipkaart, maar Arriva, Connexxion cs zijn lopende de rit zelf uit TLS gestapt. Als ze erbij waren gebleven hadden ze hun bezwaren misschien intern kunnen oplossen. Dus nu niet van buitenaf klagen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ACM: machtige positie NS benadeelt regionale treinvervoerders | OVPro.nl
station Zwolle, Arriva

ACM: machtige positie NS benadeelt regionale treinvervoerders

FOTO NIET GEBRUIKEN!

Vervoerders op regionale spoorlijnen, zoals Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus, zijn te afhankelijk van de NS en Trans Link Systems (TLS), de organisatie achter de OV-chipkaart. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat dat ten koste van de dienstverlening aan de reiziger. Dat is de uitkomst van de Quickscan personenvervoer per spoor 2013 die ACM op verzoek van de Tweede Kamer en het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft opgesteld. ACM adviseert in het rapport onder meer het beheer van de stations af te splitsen van de NS.

Uitsluitend NS heeft het recht stations te exploiteren, ook op de stations waar NS als vervoerder niet komt. De mogelijkheden die NS heeft geboden aan decentrale overheden om hier commerciële activiteiten te ontplooien zijn nagenoeg onbekend. Daarnaast worden daar volgens ACM veel voorwaarden aan gesteld.

Level playing field

ACM-bestuurslid Henk Don: “Als een partij als Arriva op een station een klantenbalie of winkeltje wil openen dan moeten ze bij de NS langs, hun grootste concurrent. Wat volgt zijn moeizame en langlopende onderhandelingen tussen regionale vervoerders en de NS. Wij zien onvoldoende prikkels voor de NS om zich in te zetten op een manier die goed is voor de reiziger.”

Bij biedingen op concessies voor regionale spoorlijnen heeft NS vervolgens het voordeel dat hieruit inkomsten gegenereerd kunnen worden die de exploitatie financieel kunnen helpen. Andere vervoerders hebben die mogelijkheid niet zodat een level playing field ontbreekt, zo concludeert ACM in het rapport.

Verdeling opbrengsten

Ook de verdeling van de opbrengsten en de informatievoorziening zouden volgens ACM onafhankelijk van de NS geregeld kunnen worden. De organisatie van TLS (68 procent eigendom NS) dient daarom anders ingericht te worden. 

De regionale vervoerders stellen dat TLS niet transparant is over kosten, niet dienstverlenend en buitensporige tarieven rekent. Daarnaast is de betrouwbaarheid van de financiële afwikkeling voor hen een punt van onzekerheid.

Don: “Wij zien dat de vervoerders geen andere keuze hebben dan gebruik te maken van het OV-chipkaartsysteem van TLS. De NS heeft het bij TLS voor het overgrote deel voor het zeggen. De belangen van regionale vervoerders en hun reizigers worden onvoldoende behartigd.”

Tarieven ondoorzichtig

“Zo zijn de tarieven die TLS rekent ondoorzichtig, dus eigenlijk is het voor regionale vervoerders te hopen dat ze niet teveel betalen. Daarnaast zien we dat de kans groot is dat TLS bepaalde innovaties, zoals in- en uitchecken met je mobiele telefoon, vertraagt. In elk geval zijn regionale vervoerders ook op dit vlak afhankelijk van de NS en TLS”, aldus het bestuurslid.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “ACM: machtige positie NS benadeelt regionale treinvervoerders”

Ibo De Joode|19.11.13|14:16

Je kunt het wel of niet eens zijn met TLS en de OV-chipkaart, maar Arriva, Connexxion cs zijn lopende de rit zelf uit TLS gestapt. Als ze erbij waren gebleven hadden ze hun bezwaren misschien intern kunnen oplossen. Dus nu niet van buitenaf klagen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.