‘Vierde Spoorpakket levert 300 miljoen euro op’

Presentatie rapport Twynstra Gudde, Nieuwspoort Den Haag

Concurrentie op het Nederlandse spoor levert jaarlijks 300 miljoen euro aan besparingen op, zorgt voor meer reizigers in de trein en versterkt de regionale economie. Dat blijkt uit een onderzoek van Twynstra Gudde naar de impact van het Vierde Spoorpakket op het openbaar vervoer in Nederland. Het onderzoeksbureau voerde de ‘quickscan’ uit in opdracht van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

Het Vierde Spoorpakket van de Europese Commissie richt zich op het wegnemen van technische en economische barrières en de verdere liberalisering van het Europese spoor. FMN bestaat uit de vier regionale treinvervoerders Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus.

Inzicht in cijfers en opbrengsten

Volgens Twynstra Gudde dienen de huidige opdrachtgevers van het openbaar vervoer in Nederland inzicht te krijgen in alle kosten en opbrengsten in het openbaar vervoer en in de winstgevendheid en verlieslatendheid per spoor. Alleen op manier kunnen nationale en regionale netten worden geoptimaliseerd.

Daarnaast dienen de regionale vervoerders samen met hun opdrachtgevers verder te werken aan het ‘regionale vervoersmix scenario’, zo luidt de tweede aanbeveling uit het rapport. In de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) zou te veel worden uitgegaan van het hoofdrailnet. De uitwerking in een regionale vervoersmix heeft als uitgangspunt deur tot deur vervoer en betrokkenheid van alle vervoerders en overheden.

Onderhandse gunning

De decentrale overheden beschikken al over informatie over hun vervoerders als het gaat om reizigersaantallen, baanvakbezetting en reizigerstevredenheid. NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu moeten deze informatie ook beschikbaar stellen, stelt het onderzoeksbureau.

Voordat het hoofdrailnet onderhands aan de NS wordt gegund, dienen alle vervoerders gelijke toegang te krijgen tot rollend materiaal, ticketsystemen, reisinformatie en diensten op stations. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet als waakhond er op toezien dat dit op een eerlijke manier gebeurt. ACM dient daarvoor meer bevoegheden te krijgen zoals de organisatie zelf ook al in haar ‘Quickscan’ aangaf.

Concurrentie in OV

Voorzitter Anne Hettinga van FMN: “Opnieuw toont een onafhankelijk onderzoek aan dat concurrentie en aanbestedingen in het openbaar vervoer goed voor de belastingbetaler en de reiziger zijn. Staatssecretaris Mansveld ontkent deze realiteit. Europa is onze enige redding hierin.”

“Vanuit Brussel wordt een duidelijke richting uitgezet waar niet meer aan valt te ontkomen. Dit rapport bewijst opnieuw dat dit Europees beleid goed is voor de reiziger en voor de schatkist. Daarom moet dit worden ondersteund”, aldus Hettinga.

Marieke van Gompel

Lees ook:

‘Weigering van NS om gegevens te delen is ontluisterend’

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.