NS, trein

Weinig veranderingen in dienstregeling NS voor 2014

De dienstregeling van de NS voor 2014 bevat weinig wijzigingen ten opzichte van 2013. De regeling, die 15 december ingaat, wordt komend jaar verder uitgebouwd, zegt de NS. Zo gaat NS met extra sprinters rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Hierdoor krijgen de reizigers drie reismogelijkheden per uur richting Meppel/Zwolle waar dat er nu nog twee zijn.

Tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen gaan de stoptreinen vanaf midden december  in de avonduren vier keer per uur rijden. Nu rijden er twee stoptreinen per uur. Tussen Amersfoort en Utrecht gaat de NS in het weekend met nachttreinen rijden. Daardoor verbeteren de aansluitingen op Utrecht centraal.

Om de taak van baanwerkers veiliger te laten verlopen, sluit ProRail vanaf 2014 bij onderhoud ’s nachts niet langer één spoor af maar een geheel traject. Als gevolg daarvan kunnen op sommige trajecten doordeweeks ’s nachts geen treinen rijden. Daardoor is op sommige trajecten in een paar doordeweekse nachten geen treinverkeer mogelijk, waardoor enkele nachttreinen vervallen. Dat heeft onder meer effect op het nachtnet tussen Schiphol en Amsterdam en tussen Rotterdam en Den Haag.

Hanzelijn

De grootste wijziging in de dienstregeling van 2014 was het invoegen van de Hanzelijn, de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Ingrid Thijssen, directievoorzitter van NS Reizigers: “De Hanzelijn is bijna een jaar in gebruik en leidde in het vorige spoorboekje tot veranderingen. Na bijna een jaar blijkt dat veel reizigers gebruik maken van deze lijn.”

“Deze spoorlijn zorgt voor meer reismogelijkheden tussen Noord-Nederland en de Randstad waardoor wij ook flexibeler zijn in geval van een versperring. De dienstregeling die vorig jaar is ingevoerd, is in 2014 door NS verder geoptimaliseerd. De reiziger kan dit merken, doordat zijn trein een enkele minuut eerder of later vertrekt”, aldus Thijssen.

Stations en spoorinfrastructuur

De NS en ProRail blijven komend jaar investeren in nieuwe infrastructuur en moderne stations. Dat behelst onder meer de verbouwingen aan en rond station Utrecht en Den Bosch. Daarnaast wordt er gewerkt aan spooruitbreiding tussen Schiphol en Amsterdam Zuid.

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Weinig veranderingen in dienstregeling NS voor 2014”

Elvira van Rooijen|18.11.13|20:10

De verbinding Lelystad / Hilversum (Utrecht) is superslecht en met name de terugweg valt enorm vaak uit. Wordt er ook eens gekeken naar een rechtstreekse lijn waarbij reizigers vanuit Lelystad eindelijk een keer kunnen blijven zitten en doorrijden naar Hilversum?
Dat verdien we toch zo onderhand wel een keer. Overal worden verbeteringen aangebracht maar deze afschuwelijke verbinding daar wordt niets aan gedaan. De terugreis is 9 van de 10 keer een drama!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.