Treinen, NS, wissels

CDA en D66 stappen naar ACM over ‘bevoordeling NS’

CDA en D66 willen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt of er sprake is van illegale staatssteun en bevoordeling van de NS. De regering besloot onlangs om in te gaan op de alternatieve plannen van de NS en de Belgische vervoerder NMBS voor de weggevallen Fyra-treinen. Volgens Kamerleden Sander de Rouwe (CDA) en Stientje van Veldhoven (D66) is deze keuze in strijd met het mededingings- en het aanbestedingsrecht. Zij vragen het ACM om hier een onderzoek naar te starten.

In de nieuwe plannen van NS is weinig meer over van de oorspronkelijke voorwaarden van de concessie. Zo is onder meer de vergoeding voor het exploiteren van de hsl omlaag gegaan. Volgens De Rouwe en Van Veldhoven is er sprake van een ‘wezenlijke wijziging’ van de concessie, die ‘een nieuw contract vergt inclusief bijbehorende procedure’.

“Deze punten hebben wij ook voorgelegd aan de regering. Hier wordt niet verder op ingegaan, behalve met een vertrouwelijke verwijzing naar stukken waaruit wij niet mogen citeren”, zo schrijven de Kamerleden in een brief aan de ACM.

Onafhankelijke autoriteit

“Wij zijn van mening dat het oordeel van een onafhankelijke autoriteit het voeren van een goed en open debat alsnog mogelijk maakt”, vervolgen ze in de brief. De Kamerleden verwachten dat hiermee verdere onnodige kosten, tijdsverlies en risico’s voor de reizigers en de belastingbetaler. De Rouwe en Van Veldhoven zijn bang dat als de regering instemt met het voorstel van NS en NMBS dat het besluit alsnog ongeldig wordt gemaakt.

Onlangs werd ook al bekend dat de Europese Commissie gaat onderzoeken of er sprake is van illegale staatssteun aan de NS. Het onderzoek richt zich op de concessie voor de hogesnelheidslijn aan de treinvervoerder. Bij de Europese Commissie zijn sinds 2011 meerdere klachten hierover binnengekomen.

Europese Commissie

Maatschappij Voor Beter OV stuurde vorige week nog een brief aan Mansveld over deze kwestie. “Voor Beter OV is zeer te spreken over de aanpak van CDA en D66 inzake het Fyra-fiasco. Hun brief aan de ACM sluit mooi aan op onze brief aan staatssecretaris Mansveld, waarin wij haar vragen om in de afspraken die ze nu met NS gaat maken, rekening te houden met vanuit Brussel opgelegde maatregelen”, aldus voorzitter Rikus Spithorst.

De reizigersorganisatie stapte eerder ook naar ACM en de Europese Commissie met het verzoek om te onderzoeken of er sprake is van illegale staatssteun.

Arriva

Mansveld wees onlangs alternatieve plannen van Arriva af. Deze vervoerder maakte bekend in samenwerking met Deutsche Bahn al eind 2016 al flitstreinen met 300 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn laten rijden. Ook kan Arriva al in 2015 met 200 kilometer per uur over het internationale spoor rijden. Dat is zes jaar eerder dan de NS dat denkt te realiseren.

De staatssecretaris wees deze alternatieve plannen af, omdat er volgens haar geen nieuwe aanbesteding komt. Het CDA, de ChristenUnie en Maatschappij Voor Beter OV zijn van mening dat er wel een nieuwe aanbestedingsprocedure moet komen omdat de concessie wezenlijk is veranderd.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “CDA en D66 stappen naar ACM over ‘bevoordeling NS’”

Garratt Fan|26.11.13|18:12

en… stappen ze ook naar de ACM als NS benadeeld wordt. NS moet immers alle grote investeringen Europees aanbesteden, waar Arriva de spullen zo van de markt mag plukken. Als je dan snel een gat moet opvullen ben je zo maar twee jaar in het nadeel.

Stephan de Zwart|26.11.13|18:37

Volgens mij worden Arriva en Veolia nog zwaarder gesteund met staatsteun van de Duitse en Franse regering. Ons Nederlands parlement laat zich steeds verder ringeloren door de Europese commissie. Een klein landje zoals Nederland laat zich steeds meer inpakken door de grootste landen in Europa.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.