Tientallen miljoenen naar uitbreiding en elektrificatie regionale spoorlijnen

Valleilijn, station Amersfoort

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu trekt tientallen miljoenen euro’s uit voor het openbaar vervoer op vier regionale spoorlijnen en een grensoverschrijdende spoorlijn. Het geld wordt onder meer geïnvesteerd in spoorverdubbeling en elektrificatie. Ook de regionale overheden investeren zelf en werken nu samen met ProRail en het ministerie de plannen verder uit.

Er gaat tien miljoen euro naar de lijn Arnhem-Winterswijk voor de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam. Met een bijdrage van 7,5 miljoen euro zorgt het ministerie er samen met de regio voor dat de doorgaande trein tussen Tiel en Arnhem kan blijven rijden. Daarbij wordt onder andere gekeken of een uitbreiding van het spoor bij Elst mogelijk is.

De provincie Gelderland krijgt een miljoen euro om de plannen uit te werken voor extra vervoer op de Valleilijn. Daarbij loopt een verkenning naar spooruitbreiding op de lijn Ede-Wageningen-Amersfoort om ieder kwartier te kunnen rijden tussen Amersfoort en Ede.

Elektrificatie

De staatssecretaris draagt bovendien 6,5 miljoen euro bij een onderzoek naar de elektrificatie van de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden. Na de elektrificatie kunnen in plaats van dieseltreinen ook geëlektrificeerde treinen gebruik maken van deze spoorlijn. Als dit onderzoek af is, wordt er definitief over besloten.

Voor het grensoverschrijdende spoorvervoer tussen Heerlen en Aken wordt een belangrijke stap gezet om de reistijd te verbeteren door elektrificatie. Het ministerie en de provincie Limburg trekken hiervoor samen in totaal 15 miljoen euro uit.

Afspraken

Mansveld heeft verder afspraken gemaakt met regionale bestuurders over de manier waarop samen met de vervoerders en netbeheerders betrokken worden bij spoorzaken. Voorbeelden daarvan zijn de verdere uitwerking van de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) en de concessies voor het vervoer en beheer van het hoofdrailnet.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Tientallen miljoenen naar uitbreiding en elektrificatie regionale spoorlijnen”

Guus Albrecht|28.11.13|00:21

De regionale spoorlijnen worden dan met 1,5 kV= geelektrificeerd. Ben benieuwd welke netspanning tussen Heerlen en Herzogenrath gebruikt gaat worden. Deutsche Bahn rijdt met 15 kV/16,7 Hz. Treinstellen met gelijk- en wisselstroom zijn ook een optie. Een sneltrein eens per uur van Aachen Hbf over Heerlen naar Schiphol vice versa is wellicht ook een idee, mits er voldoende geld voorhanden is.