Bart Wiggers, ProRail

Looplijnen-specialist leidt reizigers door station Utrecht CS


Looplijnen-specialist Bart Wiggers van ProRail helpt reizigers om hun weg te vinden tijdens de verbouwing van Utrecht Centraal Station. Met diverse maatregelen weet hij de pieken van reizigersstromen te beheersen. Hij zorgt er zo voor dat forensen op zo’n natuurlijk mogelijke manier op hun bestemming komen. Bekijk hieronder de fotoreportage die OVPro over de looplijnen maakte.

Bart Wiggers werkt als rail system engineer bij ProRail. “Normaal gesproken stel ik systemen op elkaar af, maar bij de vernieuwing van Utrecht Centraal houd ik me ook bezig met menselijk gedrag. Dit is een mooi element dat mijn werk nog interessanter maakt.” Wiggers let zowel op de routes van de reizigers als die van het spoorwegpersoneel en heeft de looplijnen zo natuurlijk mogelijk ingericht.

Stationshal, Utrecht Centraal, looplijn

Wolk mensen

“Tegenwoordig stapt een grote groep mensen al in één minuut uit de trein. Deze wolk mensen verplaatst zich in een natuurlijke stroom naar de stationshal. Met name bij dit soort pieken is het belangrijk om in de gaten te houden of de roltrappen deze capaciteit aan kunnen en of deze groep niet voor opstoppingen zorgt”, aldus Wiggers.

“Station Utrecht Centraal is een forenzen station en ontvangt ruim tweehonderdduizend reizigers per dag. Het station heeft met name doordeweeks een grote uitgaande stroom van mensen die bijvoorbeeld naar hun werk of studie gaan. De grote pieken doordeweeks zijn tussen 8.15 en 8.45 uur. In het weekend zijn de pieken wat minder extreem, omdat de reizigers dan veel meer verdeeld over een dag aankomen”, legt de rail system engineer uit.

Centraal Station, Utrecht, reizigers

Om de loopbaan voor reizigers te vergroten, is van sommige winkels een stuk van de voorkant afgehaald. De afgeschuinde hoek op de foto, verbreedt het zicht van de reizigers, waardoor zij al eerder hun looproute kunnen uitstippelen. Daarbij krijgen de reizigers met tegengestelde richtingen meer ruimte, waardoor ze zich gescheiden van elkaar bewegen.

Looplijnen, Utrecht Centraal Station

De blauwe balken zijn hier tijdelijk ter ondersteuning geplaatst. Om ervoor te zorgen dat reizigers hun hoofd niet stoten, heeft Wiggers het houten, witte blok en de prullenbak eronder laten plaatsen. Met de rood-witte stickers probeert hij op een natuurlijke manier de aandacht van de reizigers te trekken, zodat zij opletten bij deze veranderde situatie.

Stationshal, Centraal Station, Utrecht

De informatiebalies zijn tijdens de verbouwing op rustige plekken geplaatst, buiten de grote looplijnen van de reizigers. Op de foto is het centrale informatiepunt te zien. Op het bordes, dat het station met winkelcentrum Hoog Catharijne verbindt, en bij de Jaarbeurs zijn ook nog twee balies.

Stationshal Utrecht Centraal

In het hele gebouw wordt veel meer gebruik gemaakt van glas. Het doel is om transparanter te worden naar reizigers. Wiggers: “Bij de liften geeft het ook een groter gevoel van veiligheid. Dit vinden met name de kwetsbare reizigers zoals kinderen en ouderen erg fijn.”

Centraal Station, Utrecht

Er komen niet alleen van dit soort winkelpanden in de stationshal, maar er wordt ook een tweede etage gebouwd met onder meer een grote lounge. Met dit soort voorzieningen op het station, wil NS niet alleen forenzen aantrekken, maar ook mensen die winkelen of even op het station blijven hangen.

Utrecht Centraal Station, stadskantoor

Wiggers: “Het naastgelegen stadskantoor en het nieuwe station worden straks geïntegreerd. Wie nu vanaf de Jaarbeurs kijkt, ziet nog maar 40 procent van de breedte van het station. Er zal nog 60 procent worden gebouwd en een gedeelte daarvan wordt overkapt door het stadskantoor. De OV-terminal heeft niet alleen ruimte voor treinen en bussen, maar wordt ook voorzien van diverse fietsenstallingen. In totaal zijn er straks 22.000 stallingsplaatsen, verdeeld over meerdere nieuwe of vernieuwde stallingen.”

Gertjan Huijzer

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Looplijnen-specialist leidt reizigers door station Utrecht CS”

Tijmen Stam|06.12.13|13:28

Interessant artikel! Ik kom sinds kort bijna dagelijks op Utrecht Centraal en erger mij vooral aan de enkeling die stil blijft staan middenin de “looplijnen” – zou het helpen om op de grond in de stationshal twee grote banen met stickers te plaatsen met pijlen, zodat duidelijk is dat het een loopzone is? Langs de randen en in het midden is dan ruimte om stil te staan / te windowshoppen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Looplijnen-specialist leidt reizigers door station Utrecht CS | OVPro.nl
Bart Wiggers, ProRail

Looplijnen-specialist leidt reizigers door station Utrecht CS


Looplijnen-specialist Bart Wiggers van ProRail helpt reizigers om hun weg te vinden tijdens de verbouwing van Utrecht Centraal Station. Met diverse maatregelen weet hij de pieken van reizigersstromen te beheersen. Hij zorgt er zo voor dat forensen op zo’n natuurlijk mogelijke manier op hun bestemming komen. Bekijk hieronder de fotoreportage die OVPro over de looplijnen maakte.

Bart Wiggers werkt als rail system engineer bij ProRail. “Normaal gesproken stel ik systemen op elkaar af, maar bij de vernieuwing van Utrecht Centraal houd ik me ook bezig met menselijk gedrag. Dit is een mooi element dat mijn werk nog interessanter maakt.” Wiggers let zowel op de routes van de reizigers als die van het spoorwegpersoneel en heeft de looplijnen zo natuurlijk mogelijk ingericht.

Stationshal, Utrecht Centraal, looplijn

Wolk mensen

“Tegenwoordig stapt een grote groep mensen al in één minuut uit de trein. Deze wolk mensen verplaatst zich in een natuurlijke stroom naar de stationshal. Met name bij dit soort pieken is het belangrijk om in de gaten te houden of de roltrappen deze capaciteit aan kunnen en of deze groep niet voor opstoppingen zorgt”, aldus Wiggers.

“Station Utrecht Centraal is een forenzen station en ontvangt ruim tweehonderdduizend reizigers per dag. Het station heeft met name doordeweeks een grote uitgaande stroom van mensen die bijvoorbeeld naar hun werk of studie gaan. De grote pieken doordeweeks zijn tussen 8.15 en 8.45 uur. In het weekend zijn de pieken wat minder extreem, omdat de reizigers dan veel meer verdeeld over een dag aankomen”, legt de rail system engineer uit.

Centraal Station, Utrecht, reizigers

Om de loopbaan voor reizigers te vergroten, is van sommige winkels een stuk van de voorkant afgehaald. De afgeschuinde hoek op de foto, verbreedt het zicht van de reizigers, waardoor zij al eerder hun looproute kunnen uitstippelen. Daarbij krijgen de reizigers met tegengestelde richtingen meer ruimte, waardoor ze zich gescheiden van elkaar bewegen.

Looplijnen, Utrecht Centraal Station

De blauwe balken zijn hier tijdelijk ter ondersteuning geplaatst. Om ervoor te zorgen dat reizigers hun hoofd niet stoten, heeft Wiggers het houten, witte blok en de prullenbak eronder laten plaatsen. Met de rood-witte stickers probeert hij op een natuurlijke manier de aandacht van de reizigers te trekken, zodat zij opletten bij deze veranderde situatie.

Stationshal, Centraal Station, Utrecht

De informatiebalies zijn tijdens de verbouwing op rustige plekken geplaatst, buiten de grote looplijnen van de reizigers. Op de foto is het centrale informatiepunt te zien. Op het bordes, dat het station met winkelcentrum Hoog Catharijne verbindt, en bij de Jaarbeurs zijn ook nog twee balies.

Stationshal Utrecht Centraal

In het hele gebouw wordt veel meer gebruik gemaakt van glas. Het doel is om transparanter te worden naar reizigers. Wiggers: “Bij de liften geeft het ook een groter gevoel van veiligheid. Dit vinden met name de kwetsbare reizigers zoals kinderen en ouderen erg fijn.”

Centraal Station, Utrecht

Er komen niet alleen van dit soort winkelpanden in de stationshal, maar er wordt ook een tweede etage gebouwd met onder meer een grote lounge. Met dit soort voorzieningen op het station, wil NS niet alleen forenzen aantrekken, maar ook mensen die winkelen of even op het station blijven hangen.

Utrecht Centraal Station, stadskantoor

Wiggers: “Het naastgelegen stadskantoor en het nieuwe station worden straks geïntegreerd. Wie nu vanaf de Jaarbeurs kijkt, ziet nog maar 40 procent van de breedte van het station. Er zal nog 60 procent worden gebouwd en een gedeelte daarvan wordt overkapt door het stadskantoor. De OV-terminal heeft niet alleen ruimte voor treinen en bussen, maar wordt ook voorzien van diverse fietsenstallingen. In totaal zijn er straks 22.000 stallingsplaatsen, verdeeld over meerdere nieuwe of vernieuwde stallingen.”

Gertjan Huijzer

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Looplijnen-specialist leidt reizigers door station Utrecht CS”

Tijmen Stam|06.12.13|13:28

Interessant artikel! Ik kom sinds kort bijna dagelijks op Utrecht Centraal en erger mij vooral aan de enkeling die stil blijft staan middenin de “looplijnen” – zou het helpen om op de grond in de stationshal twee grote banen met stickers te plaatsen met pijlen, zodat duidelijk is dat het een loopzone is? Langs de randen en in het midden is dan ruimte om stil te staan / te windowshoppen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.