CDA: meer concurrentie op spoor nodig voor innovatie

Pulchri-debat KNV, Tweede Kamerleden

Om innovatie te bevorderen, is er meer concurrentie op het spoor nodig. Als er meer ruimte is voor marktwerking, dan kunnen bijvoorbeeld de aankomende bezuinigingen op de OV-studentenkaart beter worden opgevangen. Dat zei CDA-Kamerlid Sander de Rouwe donderdag tijdens het jaarlijkse Pulchri-debat van werkgeversvereniging KNV in Den Haag.

De stelling waarover de vier Kamerleden debatteerden richtte zich onder meer op de vraag of er een OV-kaart voor mbo-studenten moet komen. De politici waren het met elkaar eens dat er een reisabonnement op maat voor studenten dient te komen.

Concurrentie in het OV

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “Het kabinet kleedt de student volledig uit. Tegelijkertijd mag er geen concurrentie in het OV zijn. Het geld wordt weggehaald bij de vervoerder en zij krijgen geen ruimte om te innoveren.”

“We gaan een half miljard bezuinigen op het spoor. En tegelijkertijd gaat de concessie voor het hoofdrailnet naar de NS.” 

Het CDA zou liever zien dat ook andere spoorvervoerders op het hoofdrailnet worden toegelaten. “We willen meer concurrentie op het spoor. Staatsmonopoliën leiden niet tot competitie en innovatie. We moeten nu gaan bezuinigen”, zo luidde het betoog van De Rouwe.

Innovatie

SGP-Kamerlid Roelof Bisschop: “Dit geluid is mij te oppositioneel. Het is vervelend dat er gesnoeid wordt, maar ik vind niet dat alles platgeslagen moet worden. De innovatieve kracht zit in de sector zelf.”

Volgens D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven ligt de waarheid in het midden. “Er moet meer ruimte voor marktwerking en innovatie komen. Ik denk dat daar ook de mogelijkheden voor zijn. Kijk naar de huidige ontwikkelingen rond het OV-chipsysteem. We moeten daar ook naar andere aanbieders kijken en niet alleen vast blijven houden aan het huidige systeem.”

Concessie hoofdrailnet

Onlangs werd er een motie aangenomen in de Tweede Kamer die pleit voor een versnelde ontwikkeling van OV-chip 2.0. ChristenUnie en VVD, de indieners van de motie, willen dat de markt voor elektronisch betalen in het OV wordt geopend, zodat meerdere partijen deur tot deur-vervoer kunnen aanbieden in Nederland.

VVD-Kamerlid Betty de Boer: “Je kunt discussie hebben over wat het hoofdrailnet is. Het is ook mogelijk om hier stukken vanaf te knippen. Door te zeggen dat er geen marktwerking is op het spoor doe je de partijen in de regio tekort. Er zijn succesvolle aanbestedingen van het bus- en treinvervoer geweest.”

Vierde Spoorpakket

Ook mensen in de zaal mengden zich in de discussie. Marijke van Haaren, voormalig gedeputeerde bij de provincie Gelderland: “Het betoog van De Rouwe gaat me aan het hart. Je loopt tegen monopolies aan bij NS en ProRail. Wil je innovatie bevorderen, dan zul je meer eisen moeten stellen aan emissie en ook concessies daarop in moeten richten.”

Voorzitter Arriën Kruyt van Rover: “Het Vierde Spoorpakket van de Europese Commissie gaat heus wel door. Dat betekent dat het hoofdrailnet wordt aanbesteed. NS wordt nu voor het blok gezet. Als ze niet gaan leveren, dan wordt het hoofdrailnet aanbesteed.” Volgens Kruyt zou het goed zijn als het Nederlandse OV een OPTA heeft, een toezichthouder die kijkt of zaken eerlijk verlopen. Het Vierde Spoorpakket van de Europese Commissie richt zich op het wegnemen van technische en economische barrières en de verdere liberalisering van het Europese spoor.

Andere vervoerders

Volgens De Rouwe heeft de NS haar kansen inmiddels verspeeld. “Wanneer we spreken over als de NS niet levert, dan denk ik aan de Fyra. Als er niet zou worden geleverd, dan zou er met een andere partij worden gepraat. En dat is niet gebeurd.” Vervoerders zoals Arriva en Veolia staan te trappelen om het vervoer over de hogesnelheidslijn te verzorgen, maar staatssecretaris Wilma Mansveld weigert met hen om tafel te gaan.

Bisschop: “Het kan zijn dat competitie en concurrentie tot verbeteringen leiden in de sector, maar het is wel nodig om daarbij een heldere regierol is.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.