NS, trein, sein, veiligheid

‘Rood sein-passages in 2013 opnieuw gestegen’

Het aantal rood-sein passages is ook dit jaar opnieuw gestegen. In de eerste tien maanden reden er al 150 treinen door een rood sein. Dat is een stijging van acht procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt De Telegraaf op basis van vertrouwelijke cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het aantal STS-passages (stoptonend sein-passages) nam vorig jaar ook al toe naar 173 ten opzichte van 155 in 2011. Dit ondanks talloze maatregelen van ProRail en een investering van tientallen miljoenen euro’s.

Maatregelen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail proberen al sinds 2004 het aantal STS-passages omlaag te krijgen. De spoorbeheerder heeft begin 2012 een taskforce STS-passages opgezet om de problemen het hoofd te bieden. Een belangrijke maatregel die ProRail heeft genomen is het installeren van het beveiligingssysteem ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie) op de seinen.

In de Tweede Kamer wordt geschokt op de laatste cijfers gereageerd. Kamerleden eisen opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe pleit daarnaast voor het instellen van groene golven voor treinen, zodat treinen geen rode seinen meer tegenkomen. Ook D66 vindt de stijging van het aantal STS-passages een ‘forse tegenvaller’.

Mobiele telefoons

De Rouwe wil ook een verbod op het gebruik van mobieltjes voor privédoeleinden tijdens het werk. De Rouwe vreest dat mobiele telefoons machinisten te veel afleiden.

In Spanje stelde de regering onlangs een gsm-verbod in voor machinisten. Zij deed dat naar aanleiding van het treinongeluk op 24 juli bij Santiago de Compostela waarbij 79 mensen omkwamen. De machinist van de trein was voordat de treinbotsing plaatsvond beroepshalve aan het bellen.

Treinbotsing

De kans op een botsing met dodelijke slachtoffers is dit jaar ook toegenomen. De kans dat treinen die door rood rijden botsingen veroorzaken waarbij 1,5 tot 6 doden kunnen vallen, steeg van 7 naar 11 in de eerste tien maanden van dit jaar.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “‘Rood sein-passages in 2013 opnieuw gestegen’”

Sèbastiaan de Groot|18.12.13|00:48

Het word tijd dat Nederland de ETCS moet inbouwen op het Nederlandse spoorwegen net.
Die het zelfde is als Duitsland en België zodat de treinen zonder problemen door kunnen rijden zonder de trein beveiliging hoeft aan te passen.
En ook de bovenleiding spanning moet omhoog naar die van 25000 volt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rood sein-passages in 2013 opnieuw gestegen’ | OVPro.nl
NS, trein, sein, veiligheid

‘Rood sein-passages in 2013 opnieuw gestegen’

Het aantal rood-sein passages is ook dit jaar opnieuw gestegen. In de eerste tien maanden reden er al 150 treinen door een rood sein. Dat is een stijging van acht procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt De Telegraaf op basis van vertrouwelijke cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het aantal STS-passages (stoptonend sein-passages) nam vorig jaar ook al toe naar 173 ten opzichte van 155 in 2011. Dit ondanks talloze maatregelen van ProRail en een investering van tientallen miljoenen euro’s.

Maatregelen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail proberen al sinds 2004 het aantal STS-passages omlaag te krijgen. De spoorbeheerder heeft begin 2012 een taskforce STS-passages opgezet om de problemen het hoofd te bieden. Een belangrijke maatregel die ProRail heeft genomen is het installeren van het beveiligingssysteem ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie) op de seinen.

In de Tweede Kamer wordt geschokt op de laatste cijfers gereageerd. Kamerleden eisen opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe pleit daarnaast voor het instellen van groene golven voor treinen, zodat treinen geen rode seinen meer tegenkomen. Ook D66 vindt de stijging van het aantal STS-passages een ‘forse tegenvaller’.

Mobiele telefoons

De Rouwe wil ook een verbod op het gebruik van mobieltjes voor privédoeleinden tijdens het werk. De Rouwe vreest dat mobiele telefoons machinisten te veel afleiden.

In Spanje stelde de regering onlangs een gsm-verbod in voor machinisten. Zij deed dat naar aanleiding van het treinongeluk op 24 juli bij Santiago de Compostela waarbij 79 mensen omkwamen. De machinist van de trein was voordat de treinbotsing plaatsvond beroepshalve aan het bellen.

Treinbotsing

De kans op een botsing met dodelijke slachtoffers is dit jaar ook toegenomen. De kans dat treinen die door rood rijden botsingen veroorzaken waarbij 1,5 tot 6 doden kunnen vallen, steeg van 7 naar 11 in de eerste tien maanden van dit jaar.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “‘Rood sein-passages in 2013 opnieuw gestegen’”

Sèbastiaan de Groot|18.12.13|00:48

Het word tijd dat Nederland de ETCS moet inbouwen op het Nederlandse spoorwegen net.
Die het zelfde is als Duitsland en België zodat de treinen zonder problemen door kunnen rijden zonder de trein beveiliging hoeft aan te passen.
En ook de bovenleiding spanning moet omhoog naar die van 25000 volt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.