Sprinter, stoptrein

Sprinter met passagiers verliest treinstel bij Nijkerk

Een sprinter van het type DDZ heeft vrijdagmorgen bij Nijkerk een treinstel verloren. NS vermoedt dat er sprake is van een ‘spontane ontkoppeling van twee treinstellen’. Er raakte niemand gewond bij het ongeluk. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een onderzoek naar het incident ingesteld.

De sprinter was met ongeveer 500 passagiers onderweg van Zwolle naar Utrecht. In Nijkerk ontkoppelde het achterste treindeel van het voorste stuk. De beveiliging van de trein zorgde ervoor dat de treindelen automatisch afremden.

Verkeerde bout

Een intercitytrein is in 2012 bij Sassenheim in tweeën gebroken. De oorzaak bleek een verkeerde bout te zijn, die was gebruikt bij de renovatie van dit type treinen. Na het ongeluk haalde NS elf van deze treinen van het spoor en verving de bouten, zo meldt Nu.nl.

In 2006 lieten twee rijtuigen elkaar los bij Meteren door een menselijke fout. Een rangeerder had vergeten een zogenoemde schroefkoppeling aan een daarvoor bestemde haak te hangen. De loshangende schroefkoppeling sloeg onderweg tegen de koppeling tussen de treinstellen, die daardoor losraakten.

Veiligheidsprocedures

In Geldrop vonden in 2005 twee incidenten plaats, waarbij dezelfde menselijke fout werd gemaakt. Volgens ILT werd deze fout telkens gemaakt bij onderhoudsbedrijf Maastricht van NedTrain. Na de ongelukken zijn de veiligheidsprocedures van het bedrijf herzien.

Volgens de NS lieten de treinstellen bij Nijkerk elkaar spontaan los. De ILT gaat onderzoeken of dat klopt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Sprinter met passagiers verliest treinstel bij Nijkerk”

Paul Lamote|13.12.13|12:43

Misschien ook goed om te checken waar de conducteur zich bevond toen de treinstellen ontkoppeld werden.

Arjan Kuiper|13.12.13|13:55

De foto is niet juist, het ging hier om een trein met twee stellen van het type DDZ

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.