NS, trein, sein, veiligheid

Mansveld rolt seinbeveiliging ATB Vv verder uit

Seinen die nog niet voorzien zijn van het ATB Vv-systeem krijgen dit in de toekomst wel. Bij circa 2.800 seinen wordt het beveiligingssysteem Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie ook toegepast. Dat wil staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld. Ook het monitoringssysteem wordt zo spoedig mogelijk geïmplementeerd. Met de maatregelen moet de veiligheid op het Nederlandse spoor verbeteren.

Eerder is al besloten om 2.500 seinen uit te rusten met ATB Vv. ProRail heeft op verzoek van Mansveld een voorstel toegestuurd om ook alle overige bediende seinen op het Nederlandse spoorwegnet vanaf 2015 van het beveiligingssysteem te voorzien. ProRail verwacht dat daarmee een bedrag van 112 miljoen euro is gemoeid.

Seinen

Mansveld maakte donderdag bekend in te stemmen met het voorstel. Al geldt de uitrol van ATB Vv niet voor trajecten waar op korte termijn volledig onder ERTMS gereden kan worden. Hoeveel seinen ATB Vv krijgen is dan ook nog niet geheel duidelijk. Dit hangt af van verdere besluitvorming rondom de toepassing van ERTMS.

De staatssecretaris vindt de verdere uitrol van ATB Vv een zinvolle investering om, in de periode tot de bredere implementatie van ERTMS, de veiligheidsrisico’s op het spoor te beperken. Ze heeft inmiddels aan ProRail gevraagd om een uitvoeringsplanning voor deze verdere uitrol te maken, waarin zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de verdere implementatie van ERTMS. De uitrol van ATB Vv wordt grotendeels in de periode tussen 2015 en 2018 gerealiseerd.

Monitoring

Het monitoringssysteem voor ATB Vv wil Mansveld zo snel mogelijk implementeren. ProRail heeft aangegeven dat de nieuwe ATB Vv-installaties direct standaard voorzien worden van het systeem. De huidige ATB Vv-installaties waarbij dat nog niet het geval is, zijn volgens planning in de tweede helft van volgend jaar hiermee uitgerust.

Lees ook: Rood sein-passages in 2013 opnieuw gestegen

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.