Siim Kallas, EU-commissaris voor transport

Aanrader: tv-reportage over Vierde Spoorpakket

De Europese Commissie wil het reizigersvervoer per spoor liberaliseren. Dat betekent dat staatsbedrijven als de NS, NMBS en Deutsche Bahn meer concurrentie krijgen. De Belgische tv-zender Canvas besteedde hier maandag aandacht aan in een tv-reportage van Panorama. De onderzoeksjournalisten leggen uit wat liberalisering op het spoor voor België kan betekenen en maken een vergelijking met andere Europese landen waar deze liberalisering al in meerdere of minder mate is doorgevoerd.

“De staat mag geen treindiensten aanbieden, de private sector doet dat efficiënter”, zegt EU-commissaris voor transport Siim Kallas. In Groot-Brittannië is dit al lang het geval: een openbare spoorwegmaatschappij bestaat er niet meer, de privatisering is een feit.

Concurrentie

In Nederland en Duitsland krijgen de staatsbedrijven NS en Deutsche Bahn al op een aantal trajecten concurentie. Directeur Manu Lageirse van Veolia en directeur Anne Hettinga van Arriva leggen uit wat marktwerking op het spoor in Nederland heeft gebracht. Lageirse: “We hebben een groei doorgemaakt op de trein tussen de 25 en 30 procent.”

Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV: “We zien dat de commerciële vervoerders een stevige kwaliteitsimpuls teweeg hebben gebracht in de regio. Het Vierde Spoorpakket zal de spoorsector in ieder geval eens flink opschudden. Dat is hoognodig.”

Sociale veiligheid

Roel Berghuis van FNV Spoor spreekt in de tv-uitzending zijn vrees uit dat met de liberalisering van het reizigersvervoer het aantal stewards op de trein zal afnemen en de sociale veiligheid hiermee in het geding is.

Bekijk hier de uitzending over het Vierde Spoorpakket.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanrader: tv-reportage over Vierde Spoorpakket | OVPro.nl
Siim Kallas, EU-commissaris voor transport

Aanrader: tv-reportage over Vierde Spoorpakket

De Europese Commissie wil het reizigersvervoer per spoor liberaliseren. Dat betekent dat staatsbedrijven als de NS, NMBS en Deutsche Bahn meer concurrentie krijgen. De Belgische tv-zender Canvas besteedde hier maandag aandacht aan in een tv-reportage van Panorama. De onderzoeksjournalisten leggen uit wat liberalisering op het spoor voor België kan betekenen en maken een vergelijking met andere Europese landen waar deze liberalisering al in meerdere of minder mate is doorgevoerd.

“De staat mag geen treindiensten aanbieden, de private sector doet dat efficiënter”, zegt EU-commissaris voor transport Siim Kallas. In Groot-Brittannië is dit al lang het geval: een openbare spoorwegmaatschappij bestaat er niet meer, de privatisering is een feit.

Concurrentie

In Nederland en Duitsland krijgen de staatsbedrijven NS en Deutsche Bahn al op een aantal trajecten concurentie. Directeur Manu Lageirse van Veolia en directeur Anne Hettinga van Arriva leggen uit wat marktwerking op het spoor in Nederland heeft gebracht. Lageirse: “We hebben een groei doorgemaakt op de trein tussen de 25 en 30 procent.”

Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV: “We zien dat de commerciële vervoerders een stevige kwaliteitsimpuls teweeg hebben gebracht in de regio. Het Vierde Spoorpakket zal de spoorsector in ieder geval eens flink opschudden. Dat is hoognodig.”

Sociale veiligheid

Roel Berghuis van FNV Spoor spreekt in de tv-uitzending zijn vrees uit dat met de liberalisering van het reizigersvervoer het aantal stewards op de trein zal afnemen en de sociale veiligheid hiermee in het geding is.

Bekijk hier de uitzending over het Vierde Spoorpakket.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.