Wissel mogelijk oorzaak van ontsporing in Hilversum

Ontsporing, intercity, Hilversum

Een spoorwegwissel is mogelijk de oorzaak van de ontsporing van de intercity woensdagmiddag bij Hilversum. Op Twitter is een foto geplaatst van een kapotte wissel. Mogelijk raakte het onderdeel beschadigd nadat de trein er overheen reed. Woordvoerder Edwin van Scherrenburg van NS bevestigt dat de ontsporing bij een wissel gebeurde. “Maar wat de exacte oorzaak is van de ontsporing weten we nog niet. Dat wordt op dit moment onderzocht”, aldus de woordvoerder. Ook spoorbeheerder ProRail kan nog niet vertellen wat de oorzaak is. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een onderzoek gestart naar het ongeluk.

Een intercity is woensdagmiddag in de buurt van Hilversum ontspoord. Dat gebeurde vlak na het vertrek van het station Hilversum richting Naarden-Bussum. Woordvoerder Edwin van Scherrenburg van NS: “Het tweede rijtuig van de intercity is naast de rails gelopen. De trein had net het station verlaten en reed heel langzaam, zo’n 40 tot 50 kilometer per uur.”

Ten tijde van de ontsporing zaten ongeveer 150 reizigers in de trein. Niemand raakte daarbij gewond. NS meldt dat het treinverkeer pas maandagochtend weer kan worden hervat. Er rijden alweer treinen van en naar Amersfoort en Utrecht. Voor de reizigers richting Amsterdam zet de spoorvervoerder bussen in.

Kapotte wissel, Hilversum, foto: @fredvell

Onderzoek

ILT is een onderzoek gestart naar de ontsporing. Ook deskundigen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid gingen woensdag ter plaatse. Woordvoerder Toon van Wijk van de Onderzoeksraad voor Veiligheid: “We zijn met deskundigen naar Hilversum gegaan om de situatie te bekijken van de trein en de infrastructuur. Verder hebben we met getuigen gesproken, onder wie de machinist. Op basis van de bevindingen al daar bepalen we of we overgaan tot een uitgebreid onderzoek.”

Maatschappij Voor Beter OV maakt zich zorgen over de onderhoudstoestand spoorinfrastructuur en de treinen. De reizigersorganisatie vindt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport NS en ProRail onder verscherpt toezicht dient te stellen.

De ontsporing bij Hilversum is daarbij ’de druppel die de emmer doet overlopen’. Het is echter nog onduidelijk of achterstallig onderhoud de oorzaak is van de ontsporing. ILT plaatste de spoorbedrijven in 2012 ook al onder verscherpt toezicht naar aanleiding van de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark.

Ontsporingen

Volgens cijfers van ILT kwam het in 2012 35 keer voor dat een trein ontspoorde. Daarvan voldoen 11 van de gevallen aan de Europese definitie van ontsporingen. Dat zijn alle gevallen waarin ten minste één wiel van de trein uit de rail loopt. 

Er was in 2012 een keer sprake van een ernstig ongeval bij een ontsporing van een lege personentrein tijdens het rangeren in Groningen. Het aantal ontsporingen die hebben geleid tot een ernstig ongeval zijn tussen 2009 en 2012 afgenomen (zie tabel hieronder).

Er is sprake van een ernstig ongeval (Europese definitie) als een persoon om het leven komt, een persoon zwaargewond raakt of er flinke schade is aan materieel of infrastructuur. De cijfers van 2013 heeft ILT nog niet bekendgemaakt.

Flinke schade

Of de ontsporing in Hilversum onder de definitie ernstig ongeval valt, is nog onbekend. Wel is het duidelijk dat de schade aan het spoor aanzienlijk is. De bovenleiding en sporen raakten over enkele honderden meter beschadigd, de trein moest van het spoor worden getakeld en de wissels moeten voor onderzoek zorgvuldig worden verwijderd. 255 meter aan spoor, dwarsliggers en bijbehorende beveiligingssystemen moeten worden vervangen of gerepareerd. ProRail meldt dat de bovenleiding inmiddels is gerepareerd.

Treinontsporingen tussen 2005-2012, ILT
Marieke van Gompel

Lees ook:

Rijtuig intercity ontspoord bij vertrek uit station Hilversum

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.