Spoorwegpolitie, station Holland Spoor

FNV Spoor: houd posten spoorwegpolitie open op stations

De vakbonden gaan maandag in gesprek met minister Opstelten over toenemend geweld tegen personeel in het openbaar vervoer. Zij doen dat tijdens een werkbezoek van de minister aan Amsterdam CS en Utrecht CS. Zij pleiten voor het open houden of heropenen van de posten van de spoorwegpolitie op stations.

Roel Berghuis, vakbondsbestuurder FNV Spoor: “We willen een uitspraak van de minister dat het personeel onverminderd steun krijgt. Ook willen we dat de posten van de spoorwegpolitie op de middel en grote stations worden opengehouden of worden heropend. Het spoorpersoneel spreekt de spoortaal en kent de raddraaiers. Laat de spoorwegpolitie weer toezien op de openbare orde en veiligheid. Daarnaast moet het weer mogelijk worden om bij de spoorwegpolitie aangifte te doen van geweld. Veelplegers moeten wat ons betreft sneller  een trein- en stationsverbod krijgen.”

Meldingen van agressie

Al langer dreigen meer (spoor)politieposten op de grote stations te sluiten en zijn na de verbouwing van het station niet meer opengegaan zoals in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. De ernst en het aantal meldingen van agressie neemt toe. Gemiddeld lopen per maand zo’n dertien NS-medewerkers letsel op als gevolg van agressie, uiteenlopend van blauwe plekken, gekneusde ribben tot zelfs een poging tot doodslag vorig jaar.

FNV Spoor heeft een ‘online meldpunt veiligheid’ geopend. Daar kan iedereen onveilige situaties op of rond het spoor melden. Berghuis: “Als we weten wat er speelt, kunnen we het aanpakken.”

Spoorwegpolitie

Rover deelt de zorgen van de vakbonden over de komst van de Nationale Politie. Volgens de reizigersorganisatie blijft de aanwezigheid van goede gespecialiseerde politieagenten in stations blijft noodzakelijk. Veiligheid in de trein is net zo nodig als op straat, zo stelt Rover.

”Bij een vorige reorganisatie van de politie verdween de spoorwegpolitie in de vergaarbak van het Korps Landelijke Politie Diensten”, aldus Rover. De reizigersorganisatie vreest dat dit niet stimulerend werkt voor het op peil houden van spoorwegkennis. 

Het voordeel van de voormalige spoorwegpolitie van NS is volgens Rover dat zij gespecialiseerd in spoorwegen. Zo is de spoorwegpolitie bekend met het tariefsysteem, de stations, treinen en locomotieven en de voorschriften van NS. Ook was ze voor de conducteurs en het stationspersoneel goed bereikbaar.

Spoorwegkennis

Voorzitter Arriën Kruyt van Rover: ”Door de vorming van de Nationale Politie dreigt nu het laatste restant spoorwegkennis bij de politie verloren te gaan. Politieposten in of nabij stations gaan dicht. Het personeel van de vervoerbedrijven voelt zich terecht in de steek gelaten. En in feite geldt dat net zo zeer voor de reizigers.”

Lees ook:

‘Spoorwegpolitie lost werkelijke problemen niet op’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.