ProRail: trein Hilversum ontspoorde door defect aan wissel

Ontsporing, intercity, Hilversum

De intercity die vorige week bij Hilversum uit de rails liep, is ontspoord doordat het wissel defect was. Dat is uit een eerste analyse van het incident naar voren gekomen, zo meldt ProRail. De spoorbeheerder gaat uit voorzorg alle vijfhonderd soortgelijke wissels inspecteren. ProRail zegt de kans ‘zeer klein’ te achten dat een vergelijkbaar defect nog een keer wordt aangetroffen. De inspecties kunnen mogelijk invloed hebben op het treinverkeer.

De intercity ontspoorde woensdagmiddag vlak na het vertrek van het station Hilversum richting Naarden Bussum. Het tweede rijtuig liep daarbij naast de rails. De intercity reed volgens NS zo’n 40 tot 50 kilometer per uur. Ten tijde van de ontsporing zaten ongeveer 150 reizigers in de trein. Niemand raakte daarbij gewond.

Bij het ongeluk raakte de bovenleiding en sporen over enkele honderden meter beschadigd. De trein moest van het spoor worden getakeld en de wissels werden voor onderzoek zorgvuldig verwijderd. Naast ProRail en NS is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een onderzoek gestart naar het incident. Ook deskundigen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid gingen woensdag ter plaatse.

Recht stuk spoor

Om tijd te winnen, heeft ProRail een recht stuk spoor teruggelegd. Het treinverkeer kon daarom zaterdag al worden hervat. De vier beschadigde wissels worden vooralsnog niet vervangen, omdat ze volgens de spoorbeheerder niet nodig zijn voor de dagelijkse treinenloop. Of de wissels later nog worden teruggeplaatst wordt nog bekeken.

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat een incident niet mag leiden tot het schrappen van wissels. “Dit soort wissels heb je nodig voor de bijsturing van treinen. Als een trein niet van spoor kan wisselen, dan wordt het traject verstoringsgevoelig.”

Zorgen

Maatschappij Voor Beter OV gaf vlak na de ontsporing aan zich zorgen te maken over de onderhoudstoestand van de spoorinfrastructuur en de treinen. De reizigersorganisatie vindt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport NS en ProRail onder verscherpt toezicht dient te stellen.

Volgens cijfers van ILT kwam het in 2012 35 keer voor dat een trein ontspoorde. Daarvan voldoen 11 van de gevallen aan de Europese definitie van ontsporingen. Dat zijn alle gevallen waarin ten minste één wiel van de trein uit de rail loopt. 

Er was in 2012 een keer sprake van een ernstig ongeval bij een ontsporing van een lege personentrein tijdens het rangeren in Groningen. Het aantal ontsporingen die hebben geleid tot een ernstig ongeval zijn tussen 2009 en 2012 afgenomen (zie tabel hieronder).

Ernstig ongeval

Er is sprake van een ernstig ongeval (Europese definitie) als een persoon om het leven komt, een persoon zwaargewond raakt of er flinke schade is aan materieel of infrastructuur. De cijfers van 2013 heeft ILT nog niet bekendgemaakt.
Treinontsporingen tussen 2005-2012, ILT

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.