Valleilijn, station Amersfoort

Spreiden van lestijden moet drukte op Valleilijn tegengaan

Om de toenemende drukte tijdens spitsuren op de Valleilijn te verminderen, gaan de provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoeken welke maatregelen er nodig zijn om dit op korte termijn te realiseren. Zij onderzoeken of het spreiden van collegetijden, leren op afstand, tariefdifferentiatie en gratis gebruik van de OV fiets invloed hebben op het reizigersgedrag. Met deze maatregelen moet de drukte in de spits in 2015 met vijf procent zijn verminderd.

Op lange termijn is een kwartierdienst nodig op het hele traject tussen Amersfoort en Ede om de reizigersgroei in de toekomst op te vangen. Door de snelle reizigersgroei op de Valleilijn moeten reizigers steeds vaker staan. In sommige gevallen blijven reizigers zelfs achter op het station.

Spitsdrukte verminderen

Geduputeerde Conny Bieze: “De Valleilijn is één van de snelst groeiende spoorlijnen in Nederland. We willen voorkomen dat reizigers moeten staan in de trein of achterblijven op het perron. Hiervoor is een kwartierdienst tussen Amersfoort en Ede nodig, maar dat kost tijd en geld. Als we nu geen maatregelen nemen om de spitsdrukte te verminderen blijven er over een paar jaar tweehonderd reizigers per dag achter op het station.”

Uit onderzoek van ProRail blijkt dat er een kwartierdienst op het hele traject tussen Amersfoort en Ede nodig is om de toekomstige reizigersgroei op te vangen. Hiervoor is dubbelspoor en snelheidsverhoging nodig. ProRail werkt een aantal business cases voor een kwartierdienst uit. Voor de zomer moet de uitwerking worden afgerond.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Spreiden van lestijden moet drukte op Valleilijn tegengaan”

Michiel ten Broek|28.01.14|12:09

Alle treinen op de Valleilijn rijden met een enkel stel. Voorlopig kun je volgens mij de drukte in sommige spitstreinen prima het hoofd bieden door er een tweede stel aan te koppelen. Extra treinstellen zijn toch ook nodig als je een kwartierdienst wilt gaan rijden, dus weggegooid geld is het niet.

Arco Sierts|28.01.14|15:41

Dat lijkt mij een een open deur: trein te klein -> trein langer maken.
Punt is dat je dan wel extra treinstellen nodig hebt. En dat kost serieus knaken – en dat voor 1 of 2 spitsritten!

Zowel vervoerder als overheid zal die kostbare extra productiemiddelen liever de hele dag productief willen maken. Dat verklaart de voorkeur om dure spitsverlenging te vermijden en zo snel mogelijk een doorgaande kwartiersdienst te gaan rijden. De huidige onderbenutte diensten Amf-Bnc worden dan ook beter benut.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.