NS lijdt tientallen miljoenen euro’s verlies in 2013

Sprinter, centraal station, Leiden, trein, NS

De NS heeft vorig jaar een verlies geleden van 43 miljoen euro. Dit was vooral te wijten aan forse afschrijvingen en voorzieningen in verband met de Fyra-treinen van AnsaldoBreda. Dat maakte het spoorbedrijf vrijdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Volgens directeur Timo Hugens was 2013 voor NS vanwege het mislukken van het hsl-project “een jaar van confrontatie”. “Wij konden de reizigers tussen Nederland en België niet de dienstverlening bieden die we wilden.” Volgens Hugens is het nodig dat NS haar strategie aanscherpt: “NS presteert gemiddeld goed, maar als we de reiziger echt centraal stellen is gemiddeld goed niet langer goed genoeg.”

Het spoorbedrijf maakte in 2012 nog 263 miljoen euro winst door enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef in 2013 met 4,6 miljard euro op hetzelfde niveau als het jaar daarvoor. De opbrengsten uit reizigersvervoer namen nog iets toe. De gebruiksvergoeding voor het spoor in Nederland en het buitenland (infraheffing) steeg verder naar 638 miljoen euro ten opzichte van 551 miljoen euro in 2012. NS verwacht een boete van het ministerie van Infrastructuur en Milieu omdat niet alle met de overheid afgesproken doelstellingen volledig zijn gehaald.

Financieel zwaar jaar

“2013 was financieel een zeer zwaar jaar voor NS. De balanspositie van NS blijft echter gezond”, aldus CFO Engelhardt Robbe. “Ondanks de onzekere externe omstandigheden verwachten wij voor 2014 weer een positief resultaat. De klantfocus moet hier aan bijdragen. Zo kunnen wij ook blijven investeren in nieuw (duurzaam) materieel en reisinformatie voor de reiziger” zo vervolgt hij.

Met de aangepaste strategie gaat NS zich volgens Huges de komende jaren richten op het verder verbeteren van de operationele prestaties op het Nederlandse spoor. Door nauw samen te werken met ProRail, de andere vervoerders en de eigen ervaringen met Qbuzz (100 procent deelneming sinds 2013) en de samenwerking met HTM kan er volgens de vervoerder een naadloze reis van deur tot deur worden gerealiseerd. “Alleen door intensieve samenwerking in het belang van de klant, kunnen wij dit realiseren”, benadrukt de directeur.

Besparing

In het kader van de nieuwe aangescherpte strategie gaan de driekoppige hoofddirectie en de directeuren van de bedrijfsonderdelen per 1 maart samenwerken in één operationeel Executive Committee (EC) dat daarmee dichter op de klant en de operatie komt te zitten.

Daarnaast is eerder al een programma gestart dat de diensten HR, ICT, Financiën en Inkoop slagvaardiger en efficiënter maakt en dat op termijn leidt tot een besparing van jaarlijks 100 miljoen euro. “Eén NS en meer eenvoud en gemak voor de reiziger zijn bij al dit soort maatregelen leidend”, aldus Huges.

Koerswijziging

Maatschappij Voor Beter OV is enthousiast over de koerswijziging die NS vrijdag bekend heeft gemaakt. “Het focussen op het verbeteren van de reizigerspunctualiteit en de materieelbeschikbaarheid zal de reiziger ten goede komen en zal de trein als geheel een aantrekkelijker vervoermiddel maken.”

Volgens de reizigersorganisatie lijken de “hoge verwachtingen bij het aantreden van de heer Huges” met de uitgezette nieuwe koers van de NS “bewaarheid te worden”. Wel vraagt Maatschappij Voor Beter OV zich af hoe NS dit doel gaat bereiken, nu het bedrijf fors moet bezuinigingen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.