CDA Stadskanaal: nieuw station op bedrijventerrein Dideldom

Bij de aanleg van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal moet het nieuwe station van Stadskanaal worden aangelegd op de voormalige Philipslocatie op bedrijventerrein Dideldom. Dat wil het CDA in de gemeente Stadskanaal. De partij neemt daarmee duidelijk stelling tegen de bouw van een station in de Parkwijk, in de omgeving van de Stationslaan. De provincie Groningen neemt in de loop van volgend jaar een beslissing over de aanleg van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal. Bij groen licht van de provincie gaat de eerste trein tussen Stadskanaal en Veendam waarschijnlijk in 2018 rijden.

Het voormalige Philipsterrein is volgens fractievoorzitter Roelof Plieger een ideale plek voor een station: “De infrastructuur is al aanwezig, het terrein is goed ontsloten door wegen richting Nieuw-Buinen en Borger, het centrum van Stadskanaal, alle dorpen in de gemeente en de N366. Dat is niet alleen erg praktisch, het scheelt ook een enorme investering in infrastructurele maatregelen.”

“Er is voldoende ruimte voor een gecombineerd trein- en busstation met ruime parkeergelegenheid, ideaal voor P&R. Bovendien is het station goed bereikbaar voor reizigers vanuit Nieuw-Buinen, Musselkanaal en bedrijvenpark Stadskanaal. Bijkomend voordeel is dat de aanleg van een station een mooie invulling is van het al geruime tijd braakliggende terrein. En mocht de spoorlijn op termijn worden doorgetrokken naar Emmen, dan ligt het station al op een mooie plek voor de doorgaande verbinding”, zo vervolgt hij.

Busverbinding

Met de aanleg van een trein- en busstation aan de Electronicaweg zou het huidige busstation uit het centrum van Stadskanaal verdwijnen. “Dat scheelt behoorlijk wat overlast voor de bewoners van de omgeving van het huidige station aan de Navolaan”, verwacht Plieger. Wel stelt zijn partij als voorwaarde voor een station op het bedrijventerrein dat er goede busverbindingen met het centrum van Stadskanaal komen met voldoende capaciteit om onder meer schooljeugd en winkelend publiek naar de plaats van bestemming te brengen.

Volgens Plieger lijkt het in eerste instantie misschien heel mooi, zo’n station op een steenworp afstand van het centrum en scholen, maar brengt de aanleg op die locatie een enorme toename van het aantal verkeersbewegingen in de Parkwijk met zich mee: “Zo’n station vergt een behoorlijke infrastructuur. Denk aan aansluitende busverbindingen, wegen en parkeerplaatsen. Dat zou qua verkeersstromen een belasting voor de Parkwijk met zich meebrengen die wij niet acceptabel vinden.”

Lees ook:

Groningen wil treinverbinding Veendam-Stadskanaal

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.