ProRail: lagere punctualiteit door wisseling concessies regionale lijnen

ProRail

ProRail verwacht dat de voorlopige boete van 1,5 miljoen euro, die staatssecretaris Wilma Mansveld de spoorbeheerder oplegde, in 2015 zal worden kwijtgescholden. De slechte prestaties op het gebied van punctualiteit op de regionale lijnen in 2013 zijn volgens ProRail deels te verklaren doordat er op meerdere lijnen een verandering was van concessie. Deze problemen zullen naar verwachting afnemen. Om de prestaties van de punctualiteit van de goederenvervoer te verbeteren gaat de spoorbeheerder onder meer de corridorsturing verbeteren. De effecten van de diverse maatregelen zullen in 2014 te zien zijn, zo verwacht ProRail.

Mansveld heeft ProRail een voorlopige boete opgelegd van 1,5 miljoen euro, omdat in 2013 de punctualiteit op regionale spoorlijnen (waar ook vervoerder NS op rijdt) en van goederentreinen niet hoog genoeg was. Ook NS kreeg een voorlopige boete over de prestaties van 2013. Als de spoorbedrijven in 2014 de prestaties verbeteren, dan worden de boetes over 2013 kwijtgescholden.

Punctualiteit

Woordvoerder Elles in ’t Hout van ProRail: “Bij een verandering van concessieverlener kunnen er in de opstart problemen zijn. We verwachten dat deze problemen in 2014 afnemen en de punctualiteit omhoog gaat.” De spoorbeheerder neemt diverse maatregelen om de punctualiteit van het spoorgoederenvervoer te verbeteren. “We gaan in 2014 meer gebruikmaken van standaard goederenpaden. Daarmee kun je een groene golf creĆ«ren, waardoor goederentreinen zo min mogelijk hoeven te stoppen”, aldus de woordvoerder.

Verder richt ProRail zich sinds 2013 meer op de be- en bijsturing van het treinverkeer en focust zich op het beheersen van excessen in het treinverkeer bij extreme weersomstandigheden.

Maatregelen

In ’t Hout: “In 2013 zijn vijf van de zeven grenswaarden gerealiseerd. Helaas zijn de prestaties van de regionale lijnen en het goederenvervoer achtergebleven. Hier is een verbeterslag nodig.” Oorzaken van de lagere punctualiteit varieert volgens ProRail van “knelpunten vanuit de dienstregeling, impact van uitlopen van werkzaamheden, wisseling in concessie op regionale lijnen en weersomstandigheden”. De spoorbeheerder noemt als extreme weersomstandigheden de heftige winter in januari en februari, extreme hitte in de zomer en heftige stormdagen in oktober en december.

De diverse maatregelen die ProRail heeft genomen om de prestaties op het gebied van punctualiteit te verbeteren, zullen in voor een groot deel in 2014 hun effect hebben. In ’t Hout: “Het sturen op de punctualiteit is afstemming en samenspel tussen de vervoerder, verkeersleiding en de dienstregeling. Alle puzzelstukjes moeten goed in elkaar passen voor een goede punctualiteit.”

Boetes

Begin 2015 neemt staatssecretaris Mansveld een beslissing over de definitieve boetes over 2013.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Ministerie deelt boetes uit aan NS en ProRail

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.