Valleilijn, station Amersfoort

Tweede Kamer steunt plannen voor verhoging capaciteit Valleilijn

De SP, CDA en VVD steunen het pleidooi van de ChristenUnie om de treincapaciteit van de Valleilijn uit te breiden en de lijn door te trekken naar Arnhem. Dat bleek donderdagavond tijdens een debat in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil de treinen niet laten doorrijden naar Arnhem, omdat hiervoor volgens haar “dure aanpassingen bij station Ede-Wageningen” nodig zijn. De staatssecretaris sluit het verhogen van de capaciteit op de Valleillijn niet uit, maar ze wil dat eerst goedkopere opties worden bekeken.

Het aantal reizigers op het spoortraject tussen Amersfoort en Ede-Wageningen groeit sneller dan verwacht (vijf procent per jaar). Daardoor zijn treinen met name in de spits overvol. Volgens SP-Kamerlid Eric Smaling hoort dit gebied steeds meer bij de Randstad, wat een betere spoorverbinding rechtvaardigt. De Valleilijn toont volgens CDA-Kamerlid Jaco Geurts aan “dat regionale aanbesteding van spoorlijnen goed werkt”.

Kwartierdiensten

Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie heeft in een motie voorgesteld om ieder kwartier een trein te laten rijden in de plaats van de huidige halfuursdiensten. Deze motie wordt gesteund door SGP en D66. Mansveld sluit niet uit dat dit nodig is, maar wil eerst in overleg met de provincie Gelderland goedkopere opties onderzoeken. Daarbij denkt ze aan het spreiden van spitsreizigers, het verlengen van treinen en extra treinen in de spits.

Dik-Faber: “Een kwartierdienst zou juist heel goed zijn voor de regio. De Valleilijn zit aan de grenzen van de capaciteit en treinen zijn regelmatig in de spits overvol. Met een kwartierdienst kunnen reizigers zich beter over de treinen verspreiden en ontstaat er ruimte voor de lijn om verder te groeien.” Momenteel rijden de treinen tot Barneveld elk kwartier, maar tussen Barneveld en Ede slechts twee keer per uur. De ChristenUnie wil zo spoedig mogelijk op de hele Valleilijn een kwartierdienst invoeren.

Doorgaande verbinding

Uit een maatschappelijke batenanalyse blijkt volgens de ChristenUnie dat een kwartierdienst een positieve score oplevert en dat doorrijden naar Arnhem zelfs het gunstigst scoort. ChristenUnie wil daarom dat de staatssecretaris samen met de provincie Gelderland en vervoerder Connexxion een onderzoek start naar een doorgaande verbinding naar Arnhem.

Dik-Faber: “Het lijkt er op dat het doortrekken van de lijn naar Arnhem in plaats van de NS stoptrein zowel voor de reiziger als voor de belastingbetaler de beste oplossing is. Anders duurt een overstap op Ede-Wageningen bijna een kwartier of zijn de benodigde investeringen voor een snelle betrouwbare overstap veel hoger. Wij willen dat de staatssecretaris dit voor de herfst uitzoekt omdat dit najaar een besluit valt over de hoofdrailnetconcessie van NS en het traject Ede-Arnhem onderdeel is van het hoofdrailnet.”

Stemming

De staatssecretaris gaf tijdens het debat aan dat ze de treinen niet wil laten doorrijden naar Arnhem. Dit vergt volgens haar “dure aanpassingen bij station Ede-Wageningen”. Daarnaast zou het volgens Mansveld drukker worden op het spoor tussen Ede-Wageningen en Arnhem, “wat de kans op verstoringen daar vergroot”. De staatssecretaris wil wel bekijken of aansluiting kan worden verbeterd. De Tweede Kamer stemt dinsdag over de ingediende moties.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.