‘Maak gebruik OV-chip makkelijker bij reis met verschillende vervoerders’

OV-chipkaart, demobus, reizigers, bus
PURMEREND – Medewerkers van Arriva informeren maandag reizigers in Purmerend over het gebruik van de OV-chipkaart in het openbaar vervoer. Vanaf donderdag sluiten de metropoortjes…

De OV-sector dient het komende jaar de manier waarop er wordt in- en uitgecheckt bij een reis met meerdere vervoerders nog verder te verbeteren. Daarbij dient het duidelijk te zijn bij de in- en uitcheckapparatuur van welke vervoerder deze is en moet er consistentie komen in de plekken waar reizigers in- en uit kunnen checken. Het toegankelijker maken van stations en het OV met ‘Routing Signing and Branding’ (RSB) kan daarbij helpen. Dat zegt directeur Guido van Woerkom van de ANWB in aanloop naar het Nationaal Congres Openbaar Vervoer op 27 maart.

Van Woerkom: “Het bij verschillende vervoerders in- en uitchecken maakt de reis van de concessie overstijgende reiziger ingewikkeld. Het verschil tussen de apparatuur van verschillende vervoerders is onduidelijk. Ook verschilt de locatie van in- en uitcheckapparatuur per station. Voor met name de incidentele OV-reiziger is het OV daardoor nog onvoldoende toegankelijk. Het toegankelijker maken van stations en het OV systeem middels Routing Signing and Branding (RSB) en de realisatie van één klachtenloket ziet de ANWB als belangrijke aandachtspunten.”

Routing Signing and Branding

Onder meer ProRail, GVB en NS werken op dit moment aan de aan de realisatie van station of halte gebonden Routing Signing and Branding voor het gebruik van OV-chipkaart. RSB ondersteunt reizigers bij het zoeken (routing), vinden (signing) en kiezen (branding) bij het gebruik van poortjes of losse kaartlezers op paaltjes van de juiste railvervoerder. Dit concept is ontwikkeld om het reizigers gemakkelijker te maken als zij bij haltes of stations een keuze moeten maken tussen meerdere railvervoerders.

Volgens de directeur blijft het OV net als de auto en de fiets een cruciale rol spelen in de mobiliteit van Nederlanders. “Steeds meer reizigers zijn verbonden met elkaar, met vervoerders en met het voertuig. Reizen wordt volledig planbaar, reisgedrag voorspelbaar. Het aanbieden van op maat voor- en natransport neemt een vlucht net als het betalen in het OV, van prepaid, postpaid naar mobiel betalen zonder in- en uitchecken. Daarnaast zullen nieuwe marktpartijen als serviceprovider toetreden tot de OV-sector”, zo voorspelt hij.

Samenwerking

Van Woerkom is blij met de resultaten van het samenwerkingsinitiatief ‘Samen op reis: OpStap naar een beter OV’ dat verschillende OV-partijen vorig jaar ondertekenden. “Het samenwerkinginitiatief heeft partijen met elkaar verbonden die in de hoofden van mensen wellicht ver van elkaar verwijderd zijn. De auto en het OV zijn al lang niet meer twee afzonderlijke modaliteiten met aparte doelgroepen en belangen. Dit wordt beeld versterkt door onze recente samenwerking met NS, 9292 en de Kwinkgroep om de vindbaarheid van P+R terreinen te verbeteren. Resultaat is een vernieuwde website met een geactualiseerd overzicht van P&R locaties in Nederland. Dat is pure winst.”

Voorzitter Arriën Kruyt van Rover lanceerde het samenwerkingsinitiatief vorig jaar tijdens het Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Tijdens de editie van 2014 vertelt hij over de concrete vorderingen van de zes projecten. Bezoek de website van het Nationaal Congres Openbaar Vervoer voor meer informatie.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.