Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

Station Naarden Bussum, rood sein, sprinter, foto: Grontmij

Het Europese beveiligingssysteem ERTMS wordt alleen op de drukst bereden spoortrajecten ingevoerd. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu vrijdag bekendgemaakt. Het kabinet wil dat het systeem in 2022 in alle treinen is ingebouwd. Vanaf 2030 moeten de drukst bereden spoorlijnen van ERTMS zijn voorzien. Er is besloten om level 2 van ERTMS te installeren, omdat de technologie van deze variant van het beveiligingssysteem in diverse andere landen in Europa al is getest. Level 2 maakt het mogelijk om de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten.

Met ERTMS hebben treinen speciale apparatuur aan boord die automatisch communiceert met het spoor en de verkeersleiding. Zo ziet de machinist op zijn scherm hoe hard hij op een bepaald traject mag rijden. Ook grijpt ERTMS in door de snelheid van een trein aan te passen of deze tot stilstand te brengen. Voorwaarde is dat zowel de trein als het spoor zijn uitgerust met ERTMS.

Invoering

De meerwaarde van het Europese beveiligingssysteem is volgens het kabinet het grootst op de drukst bereden spoorlijnen, omdat daar de meeste reizigers en goederen worden vervoerd. Daarom kiest het kabinet voor invoering van ERTMS op grote delen van het spoor in de Randstad en op spoorlijnen richting Arnhem, Almelo en Vlissingen (zie kaartje). Daarmee worden ook de internationale (goederen)spoorlijnen van het systeem voorzien. Treinen kunnen dan met hogere snelheden eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen.

In Nederland zijn de Betuweroute, HSL, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al voorzien van ERTMS. Ook is ongeveer 20 procent van de treinen uitgerust met het systeem. De komende jaren worden alle treinen omgebouwd, zodat deze flexibel kunnen worden ingezet op het spoor dat van ERTMS is voorzien.

Bewezen technologie

ERTMS wordt vanaf 2016 gefaseerd wordt ingevoerd. De invoering duurt minsten tien jaar. Staatssecretaris Mansveld benadrukt dat bij de invoering van ERTMS ‘zorgvuldigheid boven tempo gaat’. Tot en met 2028 is 2,5 miljard euro beschikbaar voor de inbouw en het onderhoud van het beveiligingssysteem ERTMS.

Daarom is volgens de staatssecretaris eind 2013 besloten om alle seinen in Nederland die nog niet zijn voorzien van het beveiligingssysteem ATB Vv (ATB, Verbeterde versie) hier alsnog mee uit te rusten, met uitzondering van die trajecten waar op korte termijn volledig onder ERTMS gereden kan worden.

ATB Vv

Met ATB Vv komen treinen ook automatisch tot stilstand wanneer ze langzamer dan 40 kilometer per uur rijden als ze een rood sein dreigen te passeren. Op deze wijze wordt de veiligheid op het spoor op korte termijn verder verbeterd, aldus de staatssecretaris.

ERTMS, invoering, kaart

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten”

Sèbastiaan de Groot|15.04.14|22:25

Ik vind het belachelijk dat alleen drukke spoorlijnen word voorzien van ERTMS ETCS level 2.
Je zou ook voor ETCS level 1 op minder drukke spoorlijnen voorzien net als in België die daar nu mee bezig is.

Daarna kan je ook nog de bovenleiding spanning omhoog gooien van 1500 volt naar de 25000 volt net als die op de HSL en de Betuweroute.
Maar dan zou je ook de bestaande treinen moeten aanpassen dat kan gelijk tijdig met het inbouwen van de ERTMS ETCS